Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. listopad 2017

Páteční úsměv Měsíce

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

V pátek se na ranovstaje usmíval starý Měsíc. Jeho ubývající, slunečním světlem ozářený srpeček, byl zachycen pod jasnou oblohou u tureckého města Bursa na planetě Zemi. V jemných barvách svítání jsou nad východním obzorem vidět nebeská světla Jupiteru (nahoře) a Venuše. Dnes v sobotu nastane zase nový Měsíc a jeho přibývající srpek bude počátkem příštího týdne na západě sledovat už zapadlé Slunce. Úsměv mladého Měsíce se na podvečerní obloze připojí k Saturnu a Merkuru.

Pozorujte: Meteorický roj Leonid.

Štítky: Měsíc, Venuše, Jupiter, Konjunkce

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!