Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2000

Mars sprašový

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Atmosféra Marsu je poměrně tenká, ale pořád ještě když foukají mar?anské větry, tak zvětrávají a tvarují jeho povrch. Podobně jako důvěrně známé sprašové charakteristiky na Zemi i toto pole dun v marsovském kráteru Rabe předvádí obdivuhodné zvlnění hřbetů které vzniká, když se větrem přenášený materiál ukládá na návětrné straně a padá dolů po příkrých svazích na závětrné straně. Šipka označuje tmavé stopy, které jsou známkou marsovských písečných lavin, které spadly z příkrých svahů v nedávné minulosti. Na tomto ostrém pohledu s vysokým rozlišením jsou řetězce menších jasných dun spolu s křižováním tmavých stop, což může být důkazem místních větrných bouří s prašnými víry. Snímek má napříč asi 3km a byl pořízen 3.března 1999 sondou Mars Global Surveyor.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Duny, Vítr

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io