Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2000

Asteroid 216 Kleopatra má tvar psí kosti

Uznání: Stephen Ostro et al. (JPL), Arecibo Radio Telescope, NSF, NASA

U asteroidu velikosti státu New Jersey jež obíhá Slunce mezi Marsem a Jupiterem byl objeven neobvyklý tvar psí kosti. Asteroid 216 Kleopatra zmapovaný nedávno pozemským radarem, odráží rádiové vlny tak dobře, že astronomové spekulují, že se většinou skládá z kovů jako jsou nikl a železa. Neobvyklý tvar a složení planetky 216 Kleopatra může být odvozen od centrální oblastí užasné kolize mezi většími asteroidy před miliardami let. Kleopatra není docela pevná - její povrch je volně zpevněná suť i když její jádro může obsahovat velké žíly pevného kovu. Kleopatra nikdy nezasáhne Zemi, ale může jednoho dne sloužit jako hodnotný zdroj surových stavebních materiálů.

Štítky: Asteroid, Kleopatra

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.