Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2001

Spirální galaxie NGC 3310 ultrafialově

Uznání: R. Windhorst (Arizona State) et al., WFPC2, HST, NASA

Proč je NGC 3310 posetá mladými hvězdami? Nejjasnější z těchto nových hvězd jsou tak horké, že rozsvítily tuto spirální galaxii nejenom v modrém světle, ale také ve světle tak modrém, že jej lidské oči nemohou vidět: v ultrafialovém. Fotografii nahoře pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope v různých pásmech ultrafialového světla. Spekuluje se, že se před pouhými 50 milióny let NGC 3310 srazila s jednou ze svých vlastních doprovodných trpasličích galaxií. Toto splynutí vyslalo hustotní vlny vlnící se kolem spirálního disku působící kondenzaci plynových mraků do hvězdotvorných oblastí. Snímkování okolních galaxií v ultrafialovém světle astronomům umožňuje lepší pochopení snímků vzdálených galaxií s velkým rudým posuvem ve viditelném světle a také umožňuje porozumět, proč se mnoho z těchto vzdálených galaxií jeví poměrně fragmentovaných. Nezvykle hladká NGC 3310 se rozpíná na více jak 20 tisících světelných let a leží asi 50 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Spirální galaxie, Ultrafialový