Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2001

Písečné duny na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Písečné duny na Marsu se mohou zdát exotické. Tmavé duny nahoře lze přirovnat k žraločím zubům nebo čokoládovým lupínkům. Ve skutečnosti vznikly z komplexu vzájemných vztahů mezi písečným povrchem a vysokými větry na Marsu. Tyto zvláštní duny se nachází v 170 kilometrů širokém kráteru Proctor, u něhož byly duny spatřeny poprvé Marinerem 9 před více jak 25 lety. Snímek nahoře pořídila kosmická sonda Mars Global Surveyor (MGS) jenž nyní obíhá kolem Marsu. Sonda MGS nedávno dokončila prvotní cíl pořízení a přenosu podrobných průzkumných snímků rudé planety během celého marťanského roku (669 pozemských dní). MGS bude nyní nasazena ke studiu zvláště zajímavých oblastí Marsu do více podrobností.

Štítky: Mars, Sand dunes

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem