Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2001

Písečné duny na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Písečné duny na Marsu se mohou zdát exotické. Tmavé duny nahoře lze přirovnat k žraločím zubům nebo čokoládovým lupínkům. Ve skutečnosti vznikly z komplexu vzájemných vztahů mezi písečným povrchem a vysokými větry na Marsu. Tyto zvláštní duny se nachází v 170 kilometrů širokém kráteru Proctor, u něhož byly duny spatřeny poprvé Marinerem 9 před více jak 25 lety. Snímek nahoře pořídila kosmická sonda Mars Global Surveyor (MGS) jenž nyní obíhá kolem Marsu. Sonda MGS nedávno dokončila prvotní cíl pořízení a přenosu podrobných průzkumných snímků rudé planety během celého marťanského roku (669 pozemských dní). MGS bude nyní nasazena ke studiu zvláště zajímavých oblastí Marsu do více podrobností.

Štítky: Mars, Sand dunes

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd