Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2001

Písečné duny na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Písečné duny na Marsu se mohou zdát exotické. Tmavé duny nahoře lze přirovnat k žraločím zubům nebo čokoládovým lupínkům. Ve skutečnosti vznikly z komplexu vzájemných vztahů mezi písečným povrchem a vysokými větry na Marsu. Tyto zvláštní duny se nachází v 170 kilometrů širokém kráteru Proctor, u něhož byly duny spatřeny poprvé Marinerem 9 před více jak 25 lety. Snímek nahoře pořídila kosmická sonda Mars Global Surveyor (MGS) jenž nyní obíhá kolem Marsu. Sonda MGS nedávno dokončila prvotní cíl pořízení a přenosu podrobných průzkumných snímků rudé planety během celého marťanského roku (669 pozemských dní). MGS bude nyní nasazena ke studiu zvláště zajímavých oblastí Marsu do více podrobností.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Sand dunes

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io