Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2001

Písečné duny na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Písečné duny na Marsu se mohou zdát exotické. Tmavé duny nahoře lze přirovnat k žraločím zubům nebo čokoládovým lupínkům. Ve skutečnosti vznikly z komplexu vzájemných vztahů mezi písečným povrchem a vysokými větry na Marsu. Tyto zvláštní duny se nachází v 170 kilometrů širokém kráteru Proctor, u něhož byly duny spatřeny poprvé Marinerem 9 před více jak 25 lety. Snímek nahoře pořídila kosmická sonda Mars Global Surveyor (MGS) jenž nyní obíhá kolem Marsu. Sonda MGS nedávno dokončila prvotní cíl pořízení a přenosu podrobných průzkumných snímků rudé planety během celého marťanského roku (669 pozemských dní). MGS bude nyní nasazena ke studiu zvláště zajímavých oblastí Marsu do více podrobností.

Štítky: Mars, Sand dunes

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!