Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2001

Písečné duny na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Písečné duny na Marsu se mohou zdát exotické. Tmavé duny nahoře lze přirovnat k žraločím zubům nebo čokoládovým lupínkům. Ve skutečnosti vznikly z komplexu vzájemných vztahů mezi písečným povrchem a vysokými větry na Marsu. Tyto zvláštní duny se nachází v 170 kilometrů širokém kráteru Proctor, u něhož byly duny spatřeny poprvé Marinerem 9 před více jak 25 lety. Snímek nahoře pořídila kosmická sonda Mars Global Surveyor (MGS) jenž nyní obíhá kolem Marsu. Sonda MGS nedávno dokončila prvotní cíl pořízení a přenosu podrobných průzkumných snímků rudé planety během celého marťanského roku (669 pozemských dní). MGS bude nyní nasazena ke studiu zvláště zajímavých oblastí Marsu do více podrobností.

Štítky: Mars, Sand dunes

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež