Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2001

Rentgenové hvězdy v kulové hvězdokupě 47 Tucanae

Uznání: X-Ray: J. Grindlay (CfA) et al., CXO, NASA
Optical: W. Keel (U. Alabama Tuscaloosa) et al., 1.5-m Telescope, CTIO

Hloubkový optický snímek (vlevo) 47 Tucanae ukazuje starou kulovou hvězdokupu, jenž je tak hustá a přeplněná, že v těsně zaplněném jádře nelze rozlišit jednotlivé hvězdy. Rentgenový snímek centrálních oblastí (vložený snímek vpravo) z observatoře Chandra ukazuje bohatství rentgenových hvězd, jež se tam skrývají. Barvy odpovídají energiím, nízké energie jsou červené, střední zelené a vysoké energie kosmických rentgenových zdrojů jsou modré, zatímco bělavé zdroje jsou jasné napříč všemi rentgenovými energetickými pásmy. Zdejší rentgenové hvězdy jsou dvojhvězdy nebo "kompaktní" binární soustavy. Nazývají se tak protože, jeden z páru normální hvězda a další je kompaktním objektem - bílý trpaslík, neutronová hvězda nebo možná černá díra. Rentgenové vidění Chandry detekuje přítomnost neobvykle velkého množství těchto exotických hvězdných soustav v 47 Tucanae, ale také ukazuje na zjevnou absenci velké centrální černé díry. Objevy naznačují, že kompaktní binární hvězdné soustavy v 47 Tucanae mohly být vyvrženy z hvězdokupy před splynutím velké černé díry v jejím jádru.

Štítky: Binary star, Kulová hvězdokupa, Rentgenový, Pulsar, Neutronová hvězda