Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 2001

Rekonstrukce asteroidu Eros

Credit : NEAR, JHUAPL, NASA

Asteroid Eros 433, který obíhá Slunce mezi Marsem a Zemí navštívila v únoru roku 2000 automatická sonda NEAR-Shoemaker. Více jak 100,000 snímků tohoto převalujícího se kosmického skaliska pořízených sondou NEAR bylo zkombinováno do vysokorozlišující kompozice nahoře. NEAR vědcům umožnil objevit, že Eros je jednoduchým pevným tělesem, že je téměř stejnorodohého složení a že vzniknul v ranném období naší Sluneční soustavy. Zůstávají ovšem záhady, například proč jsou některé balvany na povrchu rozbité. Dne 12.února 2001 mise NEAR dospěla ke svému dramatickému závěru, když došlo k tvrdému přistání na povrchu asteroidu a sonda přežila natolik dobře, že odeslala zpět analýzu složení povrchu regolitu. Pokud ji NASA znovu neoživí, tak zůstane pravděpodobně na asteroidu miliardy let jako památník lidského důmyslu na prahu třetího tisíciletí.

Štítky: Asteroid, Blízko, Eros