Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2001

Malý marsovský měsíc Deimos

Uznání: Viking Project, JPL, NASA

Mars má dva měsíčky Fobos a Deimos. Na snímku nahoře je menší měsíc Marsu, Deimos. Deimos je jedním z nejmenších známých měsíců ve Sluneční soustavě a má průměr pouhých 9 mil (14.4km). Malinkaté marťanské měsíce objevil v roce 1877 Asaph Hall, americký astronom pracující v observatoři amerického námořnictva US Naval Observatory, Washington D.C. Existenci dvou marťanských měsíců předpověděl kolem roku 1610 Jan Kepler, astronom jenž odvodil pohybové zákony planet. V tomto případě nebyla ovšem Keplerova předpověď založena na vědeckých principech, ale na spisech a myšlenkách, které byly tak vlivné, že se dva marťanské měsíce diskutují ve fikci Guliverova dobrodružství napsaných Jonathanem Swiftem v roce 1726, více jak 150 let před jejich skutečným objevem.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Měsíc, Deimos

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82