Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2001

Malý marsovský měsíc Deimos

Uznání: Viking Project, JPL, NASA

Mars má dva měsíčky Fobos a Deimos. Na snímku nahoře je menší měsíc Marsu, Deimos. Deimos je jedním z nejmenších známých měsíců ve Sluneční soustavě a má průměr pouhých 9 mil (14.4km). Malinkaté marťanské měsíce objevil v roce 1877 Asaph Hall, americký astronom pracující v observatoři amerického námořnictva US Naval Observatory, Washington D.C. Existenci dvou marťanských měsíců předpověděl kolem roku 1610 Jan Kepler, astronom jenž odvodil pohybové zákony planet. V tomto případě nebyla ovšem Keplerova předpověď založena na vědeckých principech, ale na spisech a myšlenkách, které byly tak vlivné, že se dva marťanské měsíce diskutují ve fikci Guliverova dobrodružství napsaných Jonathanem Swiftem v roce 1726, více jak 150 let před jejich skutečným objevem.

Štítky: Mars, Měsíc, Deimos

14. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 30. 3. do 5. 4. 2015. První jarní úplněk přinese Velikonoce. Úplné zatmění Měsíce bude pro nás jen na internetu. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe ráno.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném