Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2001

Malý marsovský měsíc Deimos

Uznání: Viking Project, JPL, NASA

Mars má dva měsíčky Fobos a Deimos. Na snímku nahoře je menší měsíc Marsu, Deimos. Deimos je jedním z nejmenších známých měsíců ve Sluneční soustavě a má průměr pouhých 9 mil (14.4km). Malinkaté marťanské měsíce objevil v roce 1877 Asaph Hall, americký astronom pracující v observatoři amerického námořnictva US Naval Observatory, Washington D.C. Existenci dvou marťanských měsíců předpověděl kolem roku 1610 Jan Kepler, astronom jenž odvodil pohybové zákony planet. V tomto případě nebyla ovšem Keplerova předpověď založena na vědeckých principech, ale na spisech a myšlenkách, které byly tak vlivné, že se dva marťanské měsíce diskutují ve fikci Guliverova dobrodružství napsaných Jonathanem Swiftem v roce 1726, více jak 150 let před jejich skutečným objevem.

Štítky: Mars, Měsíc, Deimos

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež