Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2001

NGC 3293: Jasná mladá otevřená hvězdokupa

Uznání a copyright: David Malin (AAO), AATB

V této krásné nedávno vzniklé galaktické neboli "otevřené" hvězdokupě jasně září horké modré hvězdy. Otevřená hvězdokupa NGC 3293 se nachází v souhvězdí Lodní kýl (Carina), leží ve vzdálenosti asi 8000 světelných let a má zvláště vysoký výskyt těchto jasných mladých hvězd. Studium NGC 3293 ukazuje, že modré hvězdy jsou staré pouhých 6 milionů let, přičemž slabší červenavé hvězdy v kupě se zdají být staré asi 20 milionů let. Pokud je to pravda, tak vznik hvězd v této otevřené hvězdokupě trval přinejmenším 15 milionů let. I tak je tato doba krátká, zvláště když se srovna s miliardami let života hvězd jako je naše Slunce a s více jak deseti miliardami let doby života mnoha galaxií a našeho vesmíru. NGC 3293 se promítá před hustým prachovým pásem, jenž vyvěrá z mlhoviny Carina.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Výtrysk, Kvasar, Particle beam

27. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 29. 6. do 5. 7. 2015. Měsíc bude v úplňku. Večer proběhne velmi blízké setkání jasných planet Venuše a Jupiteru. Saturn je vidět nejlépe v první polovině krátké noci. Aktivita Slunce se krátce zvýšila a vrací se k nízkým hodnotám. Občas se dají spatřit jasná noční svítící oblaka. Poprvé selhala nosná raketa Falcon 9 v1.1 a Dragon tak nedoletěl k ISS

Přelet ISS přes Slunce

Hradec Králové,  27. dubna 2015,  přesná  poloha  pozorovatele 15°50'42.99" východní  délky a 50°11'34.78" severní šířky. Nebývá zvykem uvádět v těchto medailoncích přesnou polohu pozorování. Nyní jsme však udělali výjimku. Neboť právě na tomto místě bylo možno

Vysoké Mýto, přiblížení Jupiteru a Venuše.

Nikon D90; Tamron 17-50/2,8VC; 2,5s; F9,0; ISO100; f=26mm