Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2001

NGC 3293: Jasná mladá otevřená hvězdokupa

Uznání a copyright: David Malin (AAO), AATB

V této krásné nedávno vzniklé galaktické neboli "otevřené" hvězdokupě jasně září horké modré hvězdy. Otevřená hvězdokupa NGC 3293 se nachází v souhvězdí Lodní kýl (Carina), leží ve vzdálenosti asi 8000 světelných let a má zvláště vysoký výskyt těchto jasných mladých hvězd. Studium NGC 3293 ukazuje, že modré hvězdy jsou staré pouhých 6 milionů let, přičemž slabší červenavé hvězdy v kupě se zdají být staré asi 20 milionů let. Pokud je to pravda, tak vznik hvězd v této otevřené hvězdokupě trval přinejmenším 15 milionů let. I tak je tato doba krátká, zvláště když se srovna s miliardami let života hvězd jako je naše Slunce a s více jak deseti miliardami let doby života mnoha galaxií a našeho vesmíru. NGC 3293 se promítá před hustým prachovým pásem, jenž vyvěrá z mlhoviny Carina.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Výtrysk, Kvasar, Particle beam

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Catalina pri Polárke

Kométa C/2013 US10 (Catalina). Obloha bola oblačná, sem-tam sa oblačnosť pretrhla. Neskôr sa rozjasnilo v okolí Malého voza asi na 10 minút, kedy som odfotografoval všetky snímky. Fotografia je orezaná. 26x lightframe, 30x dark, 30x bias, 30x flat ; Nikon D3300+35mm f/1,8 na statíve bez montáže.