Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2001

NGC 3293: Jasná mladá otevřená hvězdokupa

Uznání a copyright: David Malin (AAO), AATB

V této krásné nedávno vzniklé galaktické neboli "otevřené" hvězdokupě jasně září horké modré hvězdy. Otevřená hvězdokupa NGC 3293 se nachází v souhvězdí Lodní kýl (Carina), leží ve vzdálenosti asi 8000 světelných let a má zvláště vysoký výskyt těchto jasných mladých hvězd. Studium NGC 3293 ukazuje, že modré hvězdy jsou staré pouhých 6 milionů let, přičemž slabší červenavé hvězdy v kupě se zdají být staré asi 20 milionů let. Pokud je to pravda, tak vznik hvězd v této otevřené hvězdokupě trval přinejmenším 15 milionů let. I tak je tato doba krátká, zvláště když se srovna s miliardami let života hvězd jako je naše Slunce a s více jak deseti miliardami let doby života mnoha galaxií a našeho vesmíru. NGC 3293 se promítá před hustým prachovým pásem, jenž vyvěrá z mlhoviny Carina.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Výtrysk, Kvasar, Particle beam

17. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 20. 4. do 26. 4. 2015. Měsíc je na večerní obloze a dorůstá do první čtvrti. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu až jihozápadě. Přidává se také Merkur večer nízko nad obzorem. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. V úterý večer je Měsíc nedaleko Venuše a velmi těsně u Aldebaranu z Býka. Na středu připadá maximum meteorického roje Lyrid.

Jupiter se třemi měsíci