Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2001

Střed kulové hvězdokupy Omega Centauri

Uznání: Adrienne Cool (SFSU) et al., Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Co zůstane po srážce hvězd? Pro zodpovězení této otázky astronomové studovali středy hmotných kup hvězd v naší Galaxii Mléčná dráha. Ve středu kulové hvězdokupy Omega Centauri, jsou hvězdy nahuštěny 10000 krát více než u našeho Slunce. Na snímku nahoře kosmický dalekohled Hubble Space Telescope rozlišil jednotlivé hvězdy v samotném středu Omega Centauri. Je vidět mnoho slabých žlutobílých hvězd, které jsou menší než naše Slunce, několik žlutooranžových hvězd, které jsou rudými obry a sem tam modré hvězdy. Pokud dojde ke srážce dvou hvězd, tak buď splynou a vytvoří jednu hmotnější hvězdu a nebo se zachytí a vytvoří novou dvojhvězdnou soustavu. Blízké dvojhvězdy se ovlivňují navzájem a někdy vyzařují ultrafialové nebo rentgenové světlo jak plyn z jedné hvězdy padá na povrch kompaktní doprovodné složky jakou je bílý trpaslík nebo neutronová hvězda. Dvě takové dvojhvězdy byly nyní nalezeny ve středu Omega Centauri. Hvězdokupa se nachází asi 15000 světelných let daleko a je viditelná v souhvězdí Kentaura (Centaurus).

Štítky: Kulová hvězdokupa, Omega Centauri