Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2001

Kometa SOHO 367: Sluneční blížič

Uznání: SOHO - LASCO Consortium, ESA, NASA
Montage courtesy P. Vantuyne

V historii nejplodnější přístroj na objevování komet se je na palubě slunce-sledující sondy SOHO, 1.5 miliónů kilometrů směrem ke Slunci od planety Země. Samozřejmě, že většina těchto SOHO komet byli sluneční blížiči - jako ta vyobrazená v dramatické montáži nahoře. Tři políčka pořízená s hodinovým odstupem 23.října ukazují jasnou kometu SOHO 367 jak se hrouží vůči ohnivému slunečnímu povrchu se svým ohonem proudícím pryč od Slunce, a nachází se hned za levou polovinou. Každý panel zabírá ve vzdálenosti asi jeden milión kilometrů od Slunce. Ohon komety roste odspodu nahoru jak intenzivnější sluneční radiace zahřívá zmrzlý kometární materiál a vzrůstá odtok plynu a prachu. O blížičích se vzhledem k jejich oběžným drahám předpokládá, že patří do rodiny komet tvořené rozpadem jediné mnohem větší komety. Shodou okolností byl tento blížič objeven krátce poté, co aktivní oblasti na slunci vyvrhly oblaka energetických částic, stejných jako ty, které vyvolaly nedávné spektakulární aurorální bouře. A stejně jako doposud všechny sluneční blížiče SOHO, tak ani u komety číslo 367 nebylo pozorováno, že by přežila těsné přiblížení ke Slunci.

Štítky: Kometa, Lízač Slunce, SOHO