Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2002

Miranda, Chevron a Alonso

Uznání: Voyager Project, JPL, NASA

Miranda je bizardní svět, který měl zaručeně bouřlivou minulost. Miranda je nejvnitřnějším velkým uranovým měsícem, má průměr skoro 300 mil (480km) a objevil ji dnešního dne v roce 1948 americký planetární astronom Gerard Kuiper. Po podrobném průzkumu sondou Voyager 2 v roce 1986 se tento tmavý, vzdálený svět ukázal být docela překvapivým. Miranda unikátní, zpřeházený různorodý terén, který některé badatele vede k myšlence, že se v průběhu svého vývoje až 5 krát rozpadla. Tato složenina snímků s nejvyšším rozlišením představuje Mirandu jako divokou směsici hřebenů a údolí, starších kráterovitých a mladších hladkých povrchů a stinných kaňonům hlubokých možná až 12 mil (19km), spolu se slavným "střechovitým" útvarem, jasnou oblastí tvaru písmene "V" hned nad středem. Velký kráter (pod středem) je 15 mil (24km) široký kráter Alonso.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Měsíc, Uran, Miranda

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto