Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2002

Miranda, Chevron a Alonso

Uznání: Voyager Project, JPL, NASA

Miranda je bizardní svět, který měl zaručeně bouřlivou minulost. Miranda je nejvnitřnějším velkým uranovým měsícem, má průměr skoro 300 mil (480km) a objevil ji dnešního dne v roce 1948 americký planetární astronom Gerard Kuiper. Po podrobném průzkumu sondou Voyager 2 v roce 1986 se tento tmavý, vzdálený svět ukázal být docela překvapivým. Miranda unikátní, zpřeházený různorodý terén, který některé badatele vede k myšlence, že se v průběhu svého vývoje až 5 krát rozpadla. Tato složenina snímků s nejvyšším rozlišením představuje Mirandu jako divokou směsici hřebenů a údolí, starších kráterovitých a mladších hladkých povrchů a stinných kaňonům hlubokých možná až 12 mil (19km), spolu se slavným "střechovitým" útvarem, jasnou oblastí tvaru písmene "V" hned nad středem. Velký kráter (pod středem) je 15 mil (24km) široký kráter Alonso.

Štítky: Měsíc, Uran, Miranda

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.