Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2002

Miranda, Chevron a Alonso

Uznání: Voyager Project, JPL, NASA

Miranda je bizardní svět, který měl zaručeně bouřlivou minulost. Miranda je nejvnitřnějším velkým uranovým měsícem, má průměr skoro 300 mil (480km) a objevil ji dnešního dne v roce 1948 americký planetární astronom Gerard Kuiper. Po podrobném průzkumu sondou Voyager 2 v roce 1986 se tento tmavý, vzdálený svět ukázal být docela překvapivým. Miranda unikátní, zpřeházený různorodý terén, který některé badatele vede k myšlence, že se v průběhu svého vývoje až 5 krát rozpadla. Tato složenina snímků s nejvyšším rozlišením představuje Mirandu jako divokou směsici hřebenů a údolí, starších kráterovitých a mladších hladkých povrchů a stinných kaňonům hlubokých možná až 12 mil (19km), spolu se slavným "střechovitým" útvarem, jasnou oblastí tvaru písmene "V" hned nad středem. Velký kráter (pod středem) je 15 mil (24km) široký kráter Alonso.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Měsíc, Uran, Miranda

5. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 1. 2. do 7. 2. 2016. Měsíc před novem bude viditelný ranní obloze. Jupiter můžeme pozorovat v pozdním večeru a druhé polovině noci. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší je viditelnost planety Saturn. Mars je v maximální výšce. Kometa Catalina je poblíž severního nebeského pólu. Aktivita Slunce je nízká. Minulý týden patřil geostacionárním družicím, tento týden bychom se mohli dočkat vypuštění několika navigačních satelitů.

Venuše 2015