Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. březen 2002

Pohled na jižní oblohu

Uznání a copyright: Gordon Garradd

Dne 22. března 1996 se o jižní oblohu dělily Galaxie a kometa. Byly spolu zachyceny od horizontu po horizont na noční obloze nad Loomberah v Novém jižním Walesu v Austrálii astronomem Gordonem Garraddem. Garradd použil podomácku vyrobenou celooblohovou kameru s rybím okem, která má kruhové zorné pole 200 stupňů. Tomuto nádhernému pohledu na oblohu dominuje zářivý pás naší Galaxie Mléčné dráhy přerušovaný dramatickými, tmavými, mezihvězdnými, prachovými mračny. Vlevo dole je spolu s hvězdami naší Galaxie vidět Velké Magelanovo mračno. Ta noc byla také ozdobena dlouhým, nádherným modravým ohonem komety Hyakutake, kterou lze vidět u vrcholu snímku vedle jasné hvězdy Arcturus. Nad severozápadním horizontu září jasná městská světla nedalekého města Tamworth.

Štítky: Hyakutake, Southern sky

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež