Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2002

Marťanské metamorfózy

Uznání: Malin Space Science Systems, MOC, MGS, JPL, NASA

Je to Escher nebo Mars? Tři různé typy povrchů, které jsou vidět na Severní polární čepičce Marsu se mění jeden v druhý způsobem, který trochu připomíná práce M. C. Eschera. On the far left dark sand covers the ground, while the center shows a transition to a dune field. On the far right a transition is made to a much lighter surface, likely containing a larger amount of ice. Shadows indicate that lighter material holds the higher ground, with some steep cliffs on the divide. Dune shapes indicate that wind typically blows toward the upper left. Mars Global Surveyor, one of two robot spacecraft currently orbiting Mars, took the above image in early 2001. Recent images from the other orbiter, Mars Odyssey, have recently bolstered the hypothesis that a significant amount of water-ice lies beneath the surface near the Martian South Pole.

Štítky: Mars, Povrch, Sand dunes

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem