Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2002

Marťanské metamorfózy

Uznání: Malin Space Science Systems, MOC, MGS, JPL, NASA

Je to Escher nebo Mars? Tři různé typy povrchů, které jsou vidět na Severní polární čepičce Marsu se mění jeden v druhý způsobem, který trochu připomíná práce M. C. Eschera. On the far left dark sand covers the ground, while the center shows a transition to a dune field. On the far right a transition is made to a much lighter surface, likely containing a larger amount of ice. Shadows indicate that lighter material holds the higher ground, with some steep cliffs on the divide. Dune shapes indicate that wind typically blows toward the upper left. Mars Global Surveyor, one of two robot spacecraft currently orbiting Mars, took the above image in early 2001. Recent images from the other orbiter, Mars Odyssey, have recently bolstered the hypothesis that a significant amount of water-ice lies beneath the surface near the Martian South Pole.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Povrch, Sand dunes

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io