Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2002

Marťanské metamorfózy

Uznání: Malin Space Science Systems, MOC, MGS, JPL, NASA

Je to Escher nebo Mars? Tři různé typy povrchů, které jsou vidět na Severní polární čepičce Marsu se mění jeden v druhý způsobem, který trochu připomíná práce M. C. Eschera. On the far left dark sand covers the ground, while the center shows a transition to a dune field. On the far right a transition is made to a much lighter surface, likely containing a larger amount of ice. Shadows indicate that lighter material holds the higher ground, with some steep cliffs on the divide. Dune shapes indicate that wind typically blows toward the upper left. Mars Global Surveyor, one of two robot spacecraft currently orbiting Mars, took the above image in early 2001. Recent images from the other orbiter, Mars Odyssey, have recently bolstered the hypothesis that a significant amount of water-ice lies beneath the surface near the Martian South Pole.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Povrch, Sand dunes

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Mesiac, Merkúr a Venuša

Mesiac 33 hodín pred Novom, Merkúr v najväčšej zápandej elognácii 25,6°) a Venuša cca 30 minút pred východom Slnka. Nikon D5100 digital camera + Samyang 85mm f/1.4 AS IF UMC AE 100 ASA, f/3.5, 4 x 1/25 s exp., panorama a orez.