Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2002

Koloběh hmoty v Cassiopeia A

Uznání: R. Fesen (Dartmouth) and J. Morse (CASA, U. Colorado), Hubble Heritage Team, NASA

Hmotné hvězdy žily v naší Mléčné dráze své okázalé životy po miliardy let. Po zhroucení obrovských kosmických mračen se ve vzniklých hvězdách zažehly nukleární reakce a v jejich jádrech se začaly vytvářet těžké prvky. Po několika miliónech let se obohacený materiál vyvrhnul zpátky do mezihvězdného prostoru, kde znova začíná vznikání hvězd. Rozpínající se mrak trosek, známý jako Cassiopeia A je příkladem této konečné fáze životního cyklu hvězd. Světlo z výbuchu, který vytvořil tento zbytek po supernově bylo pravděpodobně poprvé spatřeno na obloze planety Země zhruba před 300 lety, i když mu to trvalo více jak 10000 let, než k nám dolétlo. Na tomto skvělém snímku chládnoucích vláken a uzlíků v pozůstatku Cas A z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope nese světlo ve specifických barvách zakódované prvky a tak astronomům pomáhá porozumět koloběhu hvězdné hmoty v naší Galaxii. Například červeným oblastem dominuje emise atomů síry, zatímco modré odstíny odpovídají atomům kyslíku. Zobrazená oblast má napříč asi 10 světelných let.

Štítky: Zbytek supernovy, Hvězdný vývoj, Cas A, Massive star, Stellar life cycle