Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. září 2002

Dvě hodiny před Neptunem

Uznání: Voyager 2, NASA

Tento obrázek zachytila v roce 1989 kosmická sonda Voyager 2 dvě hodiny před největším přiblížením k Neptunu. Poprvé jsou jasně vidět dlouhé, světle zbarvené mraky typu cirrus, které se vznáší vysoko v neptunově atmosféře. Stíny těchto mraků jsou dokonce vidět v nižším patře mračen. Většina atmosféry Neptuna se skládá z vodíku a hélia, které jsou neviditelné. Neptunova modrá barva tudíž pochází z menšího množství atmosférického metanu, který především absorbuje světlo. Na Neptunu jsou nejrychlejší větry v celé Sluneční soustavě, přičemž poryvy dosahují až 2000 kilometrů za hodinu. Spekuluje se, že v podmínkách takových vysokých hustot a teplot, jaké existují pod vrcholky mraků na Uranu a Neptunu, by mohly vznikat diamanty.

Štítky: Neptun, Mračna, Voyager

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež