Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. září 2002

Dvě hodiny před Neptunem

Uznání: Voyager 2, NASA

Tento obrázek zachytila v roce 1989 kosmická sonda Voyager 2 dvě hodiny před největším přiblížením k Neptunu. Poprvé jsou jasně vidět dlouhé, světle zbarvené mraky typu cirrus, které se vznáší vysoko v neptunově atmosféře. Stíny těchto mraků jsou dokonce vidět v nižším patře mračen. Většina atmosféry Neptuna se skládá z vodíku a hélia, které jsou neviditelné. Neptunova modrá barva tudíž pochází z menšího množství atmosférického metanu, který především absorbuje světlo. Na Neptunu jsou nejrychlejší větry v celé Sluneční soustavě, přičemž poryvy dosahují až 2000 kilometrů za hodinu. Spekuluje se, že v podmínkách takových vysokých hustot a teplot, jaké existují pod vrcholky mraků na Uranu a Neptunu, by mohly vznikat diamanty.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Neptun, Mračna, Voyager

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io