Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2002

Quaoar: Velký asteroid ve vnější sluneční soustavě

Uznání: Chad Trujillo & Michael Brown (Caltech)

V naší Sluneční soutavě jsou nadále objevovány i asteroidy skoro tak veliké, jako planety. Zcela nedávno byl objeven asteroid velký více jak polovina Pluta, který obíhá ve vzdálenosti jenom o něco vzdálenější než nejvzdálenější planeta Sluneční soustavy. Velký asteroid se na objevných snímcích nahoře pohybuje vzhledem ke hvězdnému pozadí. Snímky pořídil dalekohled Oschin Telescope na Palomaru v Kalifornii v USA. Quaoar, což je jméno tohoto vesmírného skaliska navržené jeho objeviteli, je jedním z několika nedávno objevených velkých asteroidů, které sídlí ve vzdáleném Kuiperově pásu. Quaoarova velikost byla určena ze snímků z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope. Quaoar je nejspíš studený svět pokrytý ledem, ze kterého se Slunce jeví jen jako zvlášť jasná hvězda.

Štítky: Asteroid, Quaoar, Animated gif

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.