Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2002

Měsíční brázdy

Uznání: Apollo 10, NASA

Co mohlo způsobit dlouhé vruby na Měsíci? První byl objeven malým dalekohledem před více jak 200 lety. Brázdy jsou vidět všude na Měsíci. V současnosti se rozeznávají tři typy brázd: sinusové brázdy, které mají hodně meandrovitých křivek, obloukovité brázdy, které jsou tvořeny oblouky a přímé brázdy, jako je nahoře zobrazená brázda Ariadaeus Rille. Dlouhé brázdy jako je Ariadaeus Rille dosahují stovek kilometrů. Sinusovité brázdy se nyní považují za zbytky starodávných toků lávy, ale původ obloukovitých a přímých brázd je stále předmětem výzkumu. Přímou brázdu nahoře vyfotografovala v roce 1969 posádka Apolla 10 při svém historickém přiblížení k lunárnímu povrchu na pouhých 14 kilometrů. Apollo 11 pak o dva měsíce později zužitkovalo hodně znalostí získaných Apollem 10 a přistálo na Měsíci.

Štítky: Měsíc, Rille

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež