Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2002

Měsíční brázdy

Uznání: Apollo 10, NASA

Co mohlo způsobit dlouhé vruby na Měsíci? První byl objeven malým dalekohledem před více jak 200 lety. Brázdy jsou vidět všude na Měsíci. V současnosti se rozeznávají tři typy brázd: sinusové brázdy, které mají hodně meandrovitých křivek, obloukovité brázdy, které jsou tvořeny oblouky a přímé brázdy, jako je nahoře zobrazená brázda Ariadaeus Rille. Dlouhé brázdy jako je Ariadaeus Rille dosahují stovek kilometrů. Sinusovité brázdy se nyní považují za zbytky starodávných toků lávy, ale původ obloukovitých a přímých brázd je stále předmětem výzkumu. Přímou brázdu nahoře vyfotografovala v roce 1969 posádka Apolla 10 při svém historickém přiblížení k lunárnímu povrchu na pouhých 14 kilometrů. Apollo 11 pak o dva měsíce později zužitkovalo hodně znalostí získaných Apollem 10 a přistálo na Měsíci.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Měsíc, Rille

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io