Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2002

Měsíční brázdy

Uznání: Apollo 10, NASA

Co mohlo způsobit dlouhé vruby na Měsíci? První byl objeven malým dalekohledem před více jak 200 lety. Brázdy jsou vidět všude na Měsíci. V současnosti se rozeznávají tři typy brázd: sinusové brázdy, které mají hodně meandrovitých křivek, obloukovité brázdy, které jsou tvořeny oblouky a přímé brázdy, jako je nahoře zobrazená brázda Ariadaeus Rille. Dlouhé brázdy jako je Ariadaeus Rille dosahují stovek kilometrů. Sinusovité brázdy se nyní považují za zbytky starodávných toků lávy, ale původ obloukovitých a přímých brázd je stále předmětem výzkumu. Přímou brázdu nahoře vyfotografovala v roce 1969 posádka Apolla 10 při svém historickém přiblížení k lunárnímu povrchu na pouhých 14 kilometrů. Apollo 11 pak o dva měsíce později zužitkovalo hodně znalostí získaných Apollem 10 a přistálo na Měsíci.

Štítky: Měsíc, Rille

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.