Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. prosinec 2002

Orion vychází

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Orion vždycky stoupá vzhůru bokem ... a už dříve tento měsíc ho přitom zachytil astronom Jimmy Westlake, když pozoroval hvězdy na východ přes Skalisté hory severně od Leadville v Koloradu v USA. Aby mohl vzniknout tento skvělý obrázek, tak Westlake umístil svoji kameru kvůli dvěma expozicím na stativ. První expozice trvala 18 minut a jak hvězdy vystupovaly nad okraje hor, tak se vytvořily jejich stopy. Druhá expozice začala po minutové přestávce, trvala jenom 25 sekund a ozdobila konec každé stopy nebeskou tečkou ze světla. Tři jasné hvězdy v pásu Oriona jsou nad vrcholem hory vpravo od středu v téměř vertikálním postavení. Hvězdy a mlhoviny meče tohoto Lovce, který visí z jeho pásu, sledují svah dolů a doprava. Ozdobná žlutooranžová Betelgeuse je nejjasnější hvězda nad vrcholem, hned vlevo od středu, ale v horním levém rohu září ještě jasnější planeta Saturn. V popředí z planety Země ozařuje čtyři dny starý srpeček Měsíce zamrzlé jezero a sněžné hory. Šťastné svátky a všechno nejlepší od APODu!

Štítky: Orion, Stopy hvězd, Robert frost

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Zapadová silueta

Západ Slunce trochu dál od Kunětické hory.