Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. prosinec 2002

Orion vychází

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Orion vždycky stoupá vzhůru bokem ... a už dříve tento měsíc ho přitom zachytil astronom Jimmy Westlake, když pozoroval hvězdy na východ přes Skalisté hory severně od Leadville v Koloradu v USA. Aby mohl vzniknout tento skvělý obrázek, tak Westlake umístil svoji kameru kvůli dvěma expozicím na stativ. První expozice trvala 18 minut a jak hvězdy vystupovaly nad okraje hor, tak se vytvořily jejich stopy. Druhá expozice začala po minutové přestávce, trvala jenom 25 sekund a ozdobila konec každé stopy nebeskou tečkou ze světla. Tři jasné hvězdy v pásu Oriona jsou nad vrcholem hory vpravo od středu v téměř vertikálním postavení. Hvězdy a mlhoviny meče tohoto Lovce, který visí z jeho pásu, sledují svah dolů a doprava. Ozdobná žlutooranžová Betelgeuse je nejjasnější hvězda nad vrcholem, hned vlevo od středu, ale v horním levém rohu září ještě jasnější planeta Saturn. V popředí z planety Země ozařuje čtyři dny starý srpeček Měsíce zamrzlé jezero a sněžné hory. Šťastné svátky a všechno nejlepší od APODu!

Štítky: Orion, Stopy hvězd, Robert frost

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež