Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. prosinec 2002

Orion vychází

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Orion vždycky stoupá vzhůru bokem ... a už dříve tento měsíc ho přitom zachytil astronom Jimmy Westlake, když pozoroval hvězdy na východ přes Skalisté hory severně od Leadville v Koloradu v USA. Aby mohl vzniknout tento skvělý obrázek, tak Westlake umístil svoji kameru kvůli dvěma expozicím na stativ. První expozice trvala 18 minut a jak hvězdy vystupovaly nad okraje hor, tak se vytvořily jejich stopy. Druhá expozice začala po minutové přestávce, trvala jenom 25 sekund a ozdobila konec každé stopy nebeskou tečkou ze světla. Tři jasné hvězdy v pásu Oriona jsou nad vrcholem hory vpravo od středu v téměř vertikálním postavení. Hvězdy a mlhoviny meče tohoto Lovce, který visí z jeho pásu, sledují svah dolů a doprava. Ozdobná žlutooranžová Betelgeuse je nejjasnější hvězda nad vrcholem, hned vlevo od středu, ale v horním levém rohu září ještě jasnější planeta Saturn. V popředí z planety Země ozařuje čtyři dny starý srpeček Měsíce zamrzlé jezero a sněžné hory. Šťastné svátky a všechno nejlepší od APODu!

Štítky: Orion, Stopy hvězd, Robert frost

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem