Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. prosinec 2002

Orion vychází

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Orion vždycky stoupá vzhůru bokem ... a už dříve tento měsíc ho přitom zachytil astronom Jimmy Westlake, když pozoroval hvězdy na východ přes Skalisté hory severně od Leadville v Koloradu v USA. Aby mohl vzniknout tento skvělý obrázek, tak Westlake umístil svoji kameru kvůli dvěma expozicím na stativ. První expozice trvala 18 minut a jak hvězdy vystupovaly nad okraje hor, tak se vytvořily jejich stopy. Druhá expozice začala po minutové přestávce, trvala jenom 25 sekund a ozdobila konec každé stopy nebeskou tečkou ze světla. Tři jasné hvězdy v pásu Oriona jsou nad vrcholem hory vpravo od středu v téměř vertikálním postavení. Hvězdy a mlhoviny meče tohoto Lovce, který visí z jeho pásu, sledují svah dolů a doprava. Ozdobná žlutooranžová Betelgeuse je nejjasnější hvězda nad vrcholem, hned vlevo od středu, ale v horním levém rohu září ještě jasnější planeta Saturn. V popředí z planety Země ozařuje čtyři dny starý srpeček Měsíce zamrzlé jezero a sněžné hory. Šťastné svátky a všechno nejlepší od APODu!

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Orion, Stopy hvězd, Robert frost

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io