Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. leden 2003

BHR 71: Hvězdy, mračna a výtrysky

Uznání a copyright: J. Alves (ESO), E. Tolstoy (Groningen), R. Fosbury (ST-ECF), & R. Hook (ST-ECF), VLT

Co se děje v molekulárním mračnu BHR 71? Je docela možné, že tam uvnitř vzniká binární hvězda. Většina hvězd v naší Galaxii je součástí podvojných soustav, ale jen málo z nich bylo vidět jak vzniká. Nedávná pozorování prachem ztemnělé Bokovy globule BHR 71 ovšem představují důkaz, že hluboko uvnitř mraku vznikají dvě mladé hvězdy dost blízko na to, aby vytvořily dvojhvězdu. Osamocená BHR 71 má asi jeden světelný rok a nachází se na jižní obloze zhruba ve vzdálenosti pouhých 600 světelných let. Jasnější zanořená hvězda, která zde není vidět, je asi 10 krát jasnější než Slunce pohání výtrysk, který vymetl prázdný pás. Čtyřbarevný snímek nahoře pořídil dalekohled Very Large Telescope v Chile.

Štítky: Binary stars, BHR 71, Formation

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Vzdálená bouřka nad Plzeňskou ikonou

Vzdálená bouřka nad jednou z ikon Plzeňského kraje, foceno náhodou, původně jsem vyjel fotit NLC, ze kterých nakonec nic nebylo. Přestože se zdá, že bouřka řádí nedaleko známé zříceniny, opak je pravdou, dle detekce blesků ČHMÚ, řádila bouřka někde pod Českým Krumlovem na Česko-Rakouských hranicích. Což vysvětluje, že nebylo slyšet vůbec nic.