Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. leden 2003

BHR 71: Hvězdy, mračna a výtrysky

Uznání a copyright: J. Alves (ESO), E. Tolstoy (Groningen), R. Fosbury (ST-ECF), & R. Hook (ST-ECF), VLT

Co se děje v molekulárním mračnu BHR 71? Je docela možné, že tam uvnitř vzniká binární hvězda. Většina hvězd v naší Galaxii je součástí podvojných soustav, ale jen málo z nich bylo vidět jak vzniká. Nedávná pozorování prachem ztemnělé Bokovy globule BHR 71 ovšem představují důkaz, že hluboko uvnitř mraku vznikají dvě mladé hvězdy dost blízko na to, aby vytvořily dvojhvězdu. Osamocená BHR 71 má asi jeden světelný rok a nachází se na jižní obloze zhruba ve vzdálenosti pouhých 600 světelných let. Jasnější zanořená hvězda, která zde není vidět, je asi 10 krát jasnější než Slunce pohání výtrysk, který vymetl prázdný pás. Čtyřbarevný snímek nahoře pořídil dalekohled Very Large Telescope v Chile.

Štítky: BHR 71, Formation, Binary stars

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.