Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. leden 2003

BHR 71: Hvězdy, mračna a výtrysky

Uznání a copyright: J. Alves (ESO), E. Tolstoy (Groningen), R. Fosbury (ST-ECF), & R. Hook (ST-ECF), VLT

Co se děje v molekulárním mračnu BHR 71? Je docela možné, že tam uvnitř vzniká binární hvězda. Většina hvězd v naší Galaxii je součástí podvojných soustav, ale jen málo z nich bylo vidět jak vzniká. Nedávná pozorování prachem ztemnělé Bokovy globule BHR 71 ovšem představují důkaz, že hluboko uvnitř mraku vznikají dvě mladé hvězdy dost blízko na to, aby vytvořily dvojhvězdu. Osamocená BHR 71 má asi jeden světelný rok a nachází se na jižní obloze zhruba ve vzdálenosti pouhých 600 světelných let. Jasnější zanořená hvězda, která zde není vidět, je asi 10 krát jasnější než Slunce pohání výtrysk, který vymetl prázdný pás. Čtyřbarevný snímek nahoře pořídil dalekohled Very Large Telescope v Chile.

Odkaz na originální APOD