Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2003

Phobos: Měsíc Marsu se zpečetěným osudem

Uznání: Viking Project, JPL, NASA; Image mosaic by Edwin V. Bell II (NSSDC/Raytheon ITSS)

Osud tohoto měsíce je zpečetěn. Mars, rudá planeta pojmenovaná podle římského boha války, má dva maličké měsíce Fobos a Deimos, jejichž jména pochází z řeckých slov pro strach a hrůzu. Tyto marťanské měsíce jsou možná zachycenými planetkami, které pocházejí z hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem nebo dokonce i z mnohem vzdálenějších koutů Sluneční soustavy. Na tomto snímku většího měsíce Fobos z orbiteru Viking 1 z roku 1978 je vidět, že jde o asteroidu podobný objekt těžce pokrytý krátery. Fobos má asi 17 mil (27km) a marťanskou oblohou opravdu sviští. Svůj oběh dokončí za méně jak 8 hodin a vychází nad marťanským západním horizontem a zapadá na východě. Fobos ale obíhá tak blízko k Marsu, (asi 5800 kilometrů nad jeho povrchem v porovnání s 400 000 kilometrů u našeho Měsíce), že jej gravitační slapové síly táhnou dolů. Asi tak za 100 miliónů let pravděpodobně dopadne na povrch nebo se rozpadne trvale působícími slapovými silami a trosky vytvoří kolem Marsu prstenec.

Štítky: Mars, Phobos