Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2003

M74: Dokonalá spirální galaxie

Uznání: Gemini Observatory, GMOS Team

Pokud není tato spirální galaxie dokonalá, tak je přinejmenším fotogenická. Tento vesmírný ostrov asi 100 miliard hvězd se nachází 30 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Ryb (Pisces). NGC 628 neboli M74 nastavuje pozemským pozorovatelům úžasný přímý pohled. Galaxie M74 má klasifikaci Sc a celkový design vznešených ramen stopovaných jasnými modrými hvězdokupami a tmavými kosmickými prachovými pásy je v mnoha ohledech podobný naší vlastní domovské galaxii Mléčné dráze. Tento skvělý snímek oslavuje první světlo nejmodernějšího přístroje Gemini Multi-Object Spectrograph - (GMOS) který operuje na osmimetrovém dalekohledu Gemini North a je pořízen detektorem s 28 milióny pixelů. Observatoř Gemini North prohlíží oblohu nad Mauna Kea na Havaji v USA, zatímco její dvojče Gemini South operuje na Cerro Pachón v centrální Chile.

Štítky: Spirální galaxie, M74, Gemini telescope

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Vzdálená bouřka nad Plzeňskou ikonou

Vzdálená bouřka nad jednou z ikon Plzeňského kraje, foceno náhodou, původně jsem vyjel fotit NLC, ze kterých nakonec nic nebylo. Přestože se zdá, že bouřka řádí nedaleko známé zříceniny, opak je pravdou, dle detekce blesků ČHMÚ, řádila bouřka někde pod Českým Krumlovem na Česko-Rakouských hranicích. Což vysvětluje, že nebylo slyšet vůbec nic.