Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2003

M74: Dokonalá spirální galaxie

Uznání: Gemini Observatory, GMOS Team

Pokud není tato spirální galaxie dokonalá, tak je přinejmenším fotogenická. Tento vesmírný ostrov asi 100 miliard hvězd se nachází 30 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Ryb (Pisces). NGC 628 neboli M74 nastavuje pozemským pozorovatelům úžasný přímý pohled. Galaxie M74 má klasifikaci Sc a celkový design vznešených ramen stopovaných jasnými modrými hvězdokupami a tmavými kosmickými prachovými pásy je v mnoha ohledech podobný naší vlastní domovské galaxii Mléčné dráze. Tento skvělý snímek oslavuje první světlo nejmodernějšího přístroje Gemini Multi-Object Spectrograph - (GMOS) který operuje na osmimetrovém dalekohledu Gemini North a je pořízen detektorem s 28 milióny pixelů. Observatoř Gemini North prohlíží oblohu nad Mauna Kea na Havaji v USA, zatímco její dvojče Gemini South operuje na Cerro Pachón v centrální Chile.

Štítky: Spirální galaxie, M74, Gemini telescope

22. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 30. 5. do 5. 6. 2016. Měsíc bude na konci týdne v novu. Večer je vidět Jupiter. Celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce je poměrně klidné. Modul BEAM je konečně nafouknut. Falcon 9 počtvrté přistál.

Marcová polárna žiara nad Ivalom