Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2003

M74: Dokonalá spirální galaxie

Uznání: Gemini Observatory, GMOS Team

Pokud není tato spirální galaxie dokonalá, tak je přinejmenším fotogenická. Tento vesmírný ostrov asi 100 miliard hvězd se nachází 30 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Ryb (Pisces). NGC 628 neboli M74 nastavuje pozemským pozorovatelům úžasný přímý pohled. Galaxie M74 má klasifikaci Sc a celkový design vznešených ramen stopovaných jasnými modrými hvězdokupami a tmavými kosmickými prachovými pásy je v mnoha ohledech podobný naší vlastní domovské galaxii Mléčné dráze. Tento skvělý snímek oslavuje první světlo nejmodernějšího přístroje Gemini Multi-Object Spectrograph - (GMOS) který operuje na osmimetrovém dalekohledu Gemini North a je pořízen detektorem s 28 milióny pixelů. Observatoř Gemini North prohlíží oblohu nad Mauna Kea na Havaji v USA, zatímco její dvojče Gemini South operuje na Cerro Pachón v centrální Chile.

Štítky: Spirální galaxie, M74, Gemini telescope

13. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 3. do 29. 3. 2015. Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihovýchodě. Saturn je vidět nejlépe ráno. K ISS má odstartovat další posádka,dva členové na roční misi.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném

Bloudivé hvězdy vždy dráždily mysl našich předků. Aby také ne. Vždyť se jim ztrácela ta úžasná jistota neměnného. Každý to vyřešil po svém. Někdo začal z pohybů planet, těch bludných tuláků, předpovídat budoucnost, někdo začal jejich cesty předpovídat. Jiný se na ně jen díval a někdo je začal

Zatmění Slunce přes rentgen ruky

Na zatmění Slunce se nádherně vyjasnilo, ale po ruce nebyl žádný vhodný filtr. Tak jsem použila rentgenový snímek své ruky. Foceno přes mobil.