Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2003

Fraktální mezihvězdný prach zblízka

Credit & Copyright: E. L. Wright (UCLA)

Náš vesmír je velmi prašným místem. Prach obvykle ukazuje svoji přítomnost blokováním světla vyzařovaného hvězdami či mlhovinami v jeho pozadí, občas vytvářejícím iluzi koňské hlavy či sombrera. Ovšem ve skutečnosti nikdo neví, jak typické zrno mezihvězdného prachu vypadá. Studiem toho, jak prach absorbuje, vyzažuje a odráží světlo, astronomové zjistili, že mezihvězdný prach je mnohem odlišný od buněk a chuchvalců prachu nalézajících se v okolí běžného domu. Mezihvězdná prachová zrna jsou složena převážně z uhlíku, křemíku a kyslíku a mají průměr obvykle menší než 1/1000 milimetru. Nedávné práce naznačují, že většina prachových zrn není sférická. Snímek nahoře ukazuje výsledek modelu fraktální přilnalosti prachových zrn zahrnujících různé shluky sférických sloučenin odlišných vlastností, které jsou zde uměle zdůrazněny různými barvami.

Štítky: Prach, Fractal, Interstellar

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda