Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2003

NGC 1068 a rentgenová baterka

Uznání: X-ray: P. Ogle (UCSB) et al.; Optical: A.Capetti (INAF) et al.; CXO, STScI, NASA

V noci můžete odchýlit světlo baterky vzhůru pod bradou a tak skrýt zářící žárovku z přímého pohledu vašich kamarádů. Světlo žárovky se ale odráží od vašeho obličeje a může vám dát překvapivý vzhled. Spirální galaxie NGC 1068 možná dělá v kosmickém měřítku podobný trik: z přímého pohledu ukrývá silný zdroj rentgenového záření, pravděpodobně superhmotnou černou díru. Rentgenové paprsky se ale i tak rozptylují i do směru našeho pohledu hustým prstencem materiálu, který obklopuje černou díru. Tento scénář podporují rentgenové údaje z observatoře Chandra kombinované s optickým obrazem z Hubbleova kosmického dalekohledu na tomto kompozitním snímku ve falešných barvách. Optické údaje v červené barvě ukazují spirální strukturu ve vnitřních sedmi světelných letech NGC 1068 s překrytými rentgenovými údaji v modré a zelené barvě. Horký vítr plynu, který proudí z jádra galaxie, je vidět jako široký svazek rentgenové emise, zatímco materiál ozářený ze skrytého zdroje černé díry je v centrálním mračnu intenzivnějších rentgenových paprsků. NGC 1068, též dobře známá jako M77, leží ve vzdálenosti 50 miliónů světelných let v souhvězdí Velryby (Cetus).

Štítky: Spirální galaxie, Rentgenový, Černá díra, M77, Ngc1068