Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2003

Spirální galaxie NGC 7742

Uznání : Hubble Heritage Team (AURA/ STScI/ NASA)

Může se to podobat smaženému vejci, které jste měli na snídani, ale ve skutečnosti je to větší. Žloutkově žlutý střed této čelem přivrácené spirální galaxie NGC 7742, obklopené modravými hvězdotvornými oblastmi a sotva viditelnými spirálními rameny, má napříč asi 3000 světelných let. NGC 7742 je vzdálená asi 72 miliónů světelných let v souhvězdí Pegasa a je o ní známo, že je to Seyfertova galaxie, typ aktivní spirální galaxie se středem nebo jádrem, které je na viditelných vlnových délkách velmi jasné. Úžasná jasnost Sezfertových galaxií se může změnit napříč celým spektrem během pouhých dnů až měsíců a galaxie jako NGC 7742 se podezřívají, že ve svých jádrech hostí masivní černé díry. Tento krásný barevný snímek je zde se souhlasem Hubble Space Telescope Heritage Project.

Štítky: Spirální galaxie, Seyfertova galaxie, NGC 7742, Breakfast