Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2003

Mars v malém dalekohledu

Uznání a copyright: Francisco A. Rodriguez Ramirez (AstroEduca)

Jak vypadá Mars v malém dalekohledu? Při pohledu neozbrojeným okem nebo malým dalekohledem u Marsu nejvíce vyniká jeho červená barva. Barva pochází od rzi, oxidu železitého, který tvoří možná až 10% marťanské půdy. Kyslík, který zoxidoval povrchové železo na Marsu pochází převážně z plynu oxidu uhličitého, který tvoří 95% Marťanské atmosféry. Jak se Mars přibližuje ke svému nejtěsnějšímu setkání ze Zemí za skoro 60 tisíc let, ke kterému dojde 27.srpna, tak se rudá planeta jeví stále větší, jasnější a je dobrý cílem pro nadšené pozorovatele. Nahoře je snímek Marsu pořízený počátkem tohoto měsíce z Kanárských ostrovů, které přináleží Španělsku, v průběhu tří dnů při třech různých natočeních. Malým dalekohledem jsou vidět bílé polární čepičky z vody a ledu z oxidu uhličitého, světle červené oblasti ve světle zbarvených kráterech a tmavočervené oblasti, které dominují poměrně hladkým nížinám.

Štítky: Saturn, Cassini

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež