Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2003

Venušin pás nad Měsíčním údolím

Uznání a copyright: Christine Churchill

Ačkoliv jste to jistě viděli, tak jste si toho nejspíše nevšimli. Za bezoblačného šera, těsně před východem nebo po západu slunce se část atmosféry nad obzorem jeví v neurčité, lehce narůžovělé barvě. Tento pás neučité barvy mezi tmavou zatmělou oblohou a modrou oblohou se nazývá Venušim pás a lze jej spatřit v téměř každém směru včetně strany opačné od Slunce. Modrá obloha přímo nahoře odráží od atmosféry normální sluneční světlo. Ve Venušině pásu ovšem atmosféra odráží světlo zapadajícího (nebo vycházejícího) Slunce, které se jeví červenější. Venušin pás lze spatřit z jakéhokoliv místa s jasným obzorem. Na snímku nahoře je Venušin pás vyfotografován nad ranní mlhou v Měsíčním údolí, slavné vinařské oblasti v severní Kalifornii v USA. Pás je často na různých fotografiích zachycen jen náhodou.

Štítky: Belt of Venus, Valley of the moon

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež