Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2003

Venušin pás nad Měsíčním údolím

Uznání a copyright: Christine Churchill

Ačkoliv jste to jistě viděli, tak jste si toho nejspíše nevšimli. Za bezoblačného šera, těsně před východem nebo po západu slunce se část atmosféry nad obzorem jeví v neurčité, lehce narůžovělé barvě. Tento pás neučité barvy mezi tmavou zatmělou oblohou a modrou oblohou se nazývá Venušim pás a lze jej spatřit v téměř každém směru včetně strany opačné od Slunce. Modrá obloha přímo nahoře odráží od atmosféry normální sluneční světlo. Ve Venušině pásu ovšem atmosféra odráží světlo zapadajícího (nebo vycházejícího) Slunce, které se jeví červenější. Venušin pás lze spatřit z jakéhokoliv místa s jasným obzorem. Na snímku nahoře je Venušin pás vyfotografován nad ranní mlhou v Měsíčním údolí, slavné vinařské oblasti v severní Kalifornii v USA. Pás je často na různých fotografiích zachycen jen náhodou.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Belt of Venus, Valley of the moon

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Záznam jižní oblohy ze 7.ledna 2016

Část hvězd na jižní obloze ze 7.února 2016 nám poukazuje na souhvězdí Orion, Zajíc, Velký pes, a Malý pes. Byť nejvíce hvězd pokrývá Oriona. Poté následuje Malý pes (Procyon, a Gomeisa). Ke konečnému Velkého psa, kterak sídlí Sirius - nejjasnější hvězda oblohy, zvlášte zimní.Řekněme, že pokud by záběr zasahoval výše nad souhvězdí Orion. Zjeví se nám hvězda, kterou měsíc minulý kalendářní rok zakryl, je to Aldebaran. Fotografie zaznamenává určitou část souhvězdí, ale historie by byla pro tuhle chvíli nezbytná. Mlhovina v Orionu - M42 bývá hezká. Bohužel neměl jsem absolutní šanci jí zachytit, neboť je vidět jen název z orientačního důvodu. Na fotografii nefunguje přehlédnout Siriuse. Od Oriona dole leží hvězda pojmenovaná jako Arneb. Na obraze doplňuje jedinou hvězdu ze souhvězdí Zajíce (je nejjasnější). Hvězd se tam vyskytuje opravdu mnoho. V souladu s ohledem na znečištěné okolí města Pardubic.