Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2003

Zatmělý Měsíc infračerveně

Uznání: DCATT Team, MSX Project, BMDO

Úplné zatmění Měsíce v září 1996 zklamalo v Severní Americe hodně pozorovatelů, které podvedla zamračená obloha. Ovšem družice MSX (MidcourseSpace Experiment) měla z oběžné dráhy Země skvělý výhled a tak mohl být během zatmění ke snímkování Měsíce opakovaně použit palubní dalekohled SPIRIT III. Nahoře je jeden ze snímků pořízených během 70 minutové totality, kdy se Měsíc zcela pohroužil do stínu Země. Infračervené světlo má vlnové délky delší, než viditelné světlo. Lidé jej nemůžou vidět, ale mohou jej cítit jako teplo. Jasné skvrny odpovídají teplým oblastem na měsíčním povrchu, tmavé oblasti jsou chladnější. Nejjasnější skvrna dole vlevo od středu je kráter Tycho, tmavá oblast vpravo nahoře je Moře nepokojů. Série snímků z dalekohledu SPIRIT III umožňuje určit tepelnou vodivost pro geologicky odlišné oblasti a zkoumat fyzikální vlastnosti povrchu Měsíce.

Štítky: Měsíc, Infračervený, Lunární zatmění

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci