Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2003

Podvojná soustava přechodného polaru

Uznání a copyright ilustrace : Mark Garlick (Space-art)

Jak mohou dvě hvězdy vytvořit tak podivuhodnou a spletitou strukturu? Většina hvězd patří do vícenásobných hvězdných soustav. Některé hvězdy jsou členy těsných binárních soustav, kde materiál z jedné hvězdy víří kolem druhé v akrečním disku. Jenom hrstka hvězd ovšem patří ke členům soustav přechodných polarů, které se skládají z bílého trpaslíka s magnetickým polem tak silným, že výrazně odtlačuje vnitřní akreční disk, takže k jeho magnetickým pólům může spadnout jen jen povolené množství materiálu. Nahoře je vidět umělecká představa soustavy přechodného polaru, též známé jako DQ Hercules. Bílý trpaslík v popředí je tak blízko k normální hvězdě, že ji obral o její vnější atmosféru. Jak se bílý trpaslík otáčí, tak sloupce k němu padajícího plynu rotují s ním. Název přechodný polar vychází z pozorování emitovaného světla polarizovaného na prostřední úroveň bezdiskových binárních soustav známých jako polary. Přechodné polary jsou typy kataklyzmických proměnných hvězdných soustav.

Štítky: Binary, Polar, Intermediate polar

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež