Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2003

Podvojná soustava přechodného polaru

Uznání a copyright ilustrace : Mark Garlick (Space-art)

Jak mohou dvě hvězdy vytvořit tak podivuhodnou a spletitou strukturu? Většina hvězd patří do vícenásobných hvězdných soustav. Některé hvězdy jsou členy těsných binárních soustav, kde materiál z jedné hvězdy víří kolem druhé v akrečním disku. Jenom hrstka hvězd ovšem patří ke členům soustav přechodných polarů, které se skládají z bílého trpaslíka s magnetickým polem tak silným, že výrazně odtlačuje vnitřní akreční disk, takže k jeho magnetickým pólům může spadnout jen jen povolené množství materiálu. Nahoře je vidět umělecká představa soustavy přechodného polaru, též známé jako DQ Hercules. Bílý trpaslík v popředí je tak blízko k normální hvězdě, že ji obral o její vnější atmosféru. Jak se bílý trpaslík otáčí, tak sloupce k němu padajícího plynu rotují s ním. Název přechodný polar vychází z pozorování emitovaného světla polarizovaného na prostřední úroveň bezdiskových binárních soustav známých jako polary. Přechodné polary jsou typy kataklyzmických proměnných hvězdných soustav.

Štítky: Binary, Polar, Intermediate polar

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.