Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2003

Podvojná soustava přechodného polaru

Uznání a copyright ilustrace : Mark Garlick (Space-art)

Jak mohou dvě hvězdy vytvořit tak podivuhodnou a spletitou strukturu? Většina hvězd patří do vícenásobných hvězdných soustav. Některé hvězdy jsou členy těsných binárních soustav, kde materiál z jedné hvězdy víří kolem druhé v akrečním disku. Jenom hrstka hvězd ovšem patří ke členům soustav přechodných polarů, které se skládají z bílého trpaslíka s magnetickým polem tak silným, že výrazně odtlačuje vnitřní akreční disk, takže k jeho magnetickým pólům může spadnout jen jen povolené množství materiálu. Nahoře je vidět umělecká představa soustavy přechodného polaru, též známé jako DQ Hercules. Bílý trpaslík v popředí je tak blízko k normální hvězdě, že ji obral o její vnější atmosféru. Jak se bílý trpaslík otáčí, tak sloupce k němu padajícího plynu rotují s ním. Název přechodný polar vychází z pozorování emitovaného světla polarizovaného na prostřední úroveň bezdiskových binárních soustav známých jako polary. Přechodné polary jsou typy kataklyzmických proměnných hvězdných soustav.

Štítky: Binary, Polar, Intermediate polar

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Vzdálená bouřka nad Plzeňskou ikonou

Vzdálená bouřka nad jednou z ikon Plzeňského kraje, foceno náhodou, původně jsem vyjel fotit NLC, ze kterých nakonec nic nebylo. Přestože se zdá, že bouřka řádí nedaleko známé zříceniny, opak je pravdou, dle detekce blesků ČHMÚ, řádila bouřka někde pod Českým Krumlovem na Česko-Rakouských hranicích. Což vysvětluje, že nebylo slyšet vůbec nic.