Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2003

Leonidy z Lva

Uznání a copyright: Juraj Toth (Comenius U. Bratislava), Modra Observatory

Je Lev děravý? Známé souhvězdí na obloze Lev (Leo), které je vidět na této celooblohové fotografii vlevo, se zdá být zdrojem všech meteorů, které byly vidět při meteorickém dešti Leonid v roce 1998. To, že tyto Leonidy ukazují zpátky do souhvězdí Lva není překvapením, to je přece důvod, proč se tento listopadový meteorický roj nazývá Leonidy. Trosky velikosti písku vyvržené z komety Tempel-Tuttle sledují dobře definovanou dráhu kolem našeho Slunce a část této dráhy, která se přibližuje k Zemi, se promítá do souhvězdí Lva. Když proto Země křižuje tuto dráhu, tak ze zdá, že radiant padajících trosek se nachází ve Lvu. Během čtyř hodin bylo možné uvidět přes 150 meteorů. Očekává se, že roj Leonid bude mít v roce 2003 dva vrcholy, první tři dny před a druhý déletrvající vrchol pokryje většinu 19.listopadu. I když počty viditelných meteorů se mohou přiblížit k jednomu za minutu, tak se jich předpovídá mnohem méně, než v několika předešlých letech.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Leonidy, Meteorický roj

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io