Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2003

Leonidy z Lva

Uznání a copyright: Juraj Toth (Comenius U. Bratislava), Modra Observatory

Je Lev děravý? Známé souhvězdí na obloze Lev (Leo), které je vidět na této celooblohové fotografii vlevo, se zdá být zdrojem všech meteorů, které byly vidět při meteorickém dešti Leonid v roce 1998. To, že tyto Leonidy ukazují zpátky do souhvězdí Lva není překvapením, to je přece důvod, proč se tento listopadový meteorický roj nazývá Leonidy. Trosky velikosti písku vyvržené z komety Tempel-Tuttle sledují dobře definovanou dráhu kolem našeho Slunce a část této dráhy, která se přibližuje k Zemi, se promítá do souhvězdí Lva. Když proto Země křižuje tuto dráhu, tak ze zdá, že radiant padajících trosek se nachází ve Lvu. Během čtyř hodin bylo možné uvidět přes 150 meteorů. Očekává se, že roj Leonid bude mít v roce 2003 dva vrcholy, první tři dny před a druhý déletrvající vrchol pokryje většinu 19.listopadu. I když počty viditelných meteorů se mohou přiblížit k jednomu za minutu, tak se jich předpovídá mnohem méně, než v několika předešlých letech.

Štítky: Leonidy, Meteorický roj

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem