Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2003

Leonidy z Lva

Uznání a copyright: Juraj Toth (Comenius U. Bratislava), Modra Observatory

Je Lev děravý? Známé souhvězdí na obloze Lev (Leo), které je vidět na této celooblohové fotografii vlevo, se zdá být zdrojem všech meteorů, které byly vidět při meteorickém dešti Leonid v roce 1998. To, že tyto Leonidy ukazují zpátky do souhvězdí Lva není překvapením, to je přece důvod, proč se tento listopadový meteorický roj nazývá Leonidy. Trosky velikosti písku vyvržené z komety Tempel-Tuttle sledují dobře definovanou dráhu kolem našeho Slunce a část této dráhy, která se přibližuje k Zemi, se promítá do souhvězdí Lva. Když proto Země křižuje tuto dráhu, tak ze zdá, že radiant padajících trosek se nachází ve Lvu. Během čtyř hodin bylo možné uvidět přes 150 meteorů. Očekává se, že roj Leonid bude mít v roce 2003 dva vrcholy, první tři dny před a druhý déletrvající vrchol pokryje většinu 19.listopadu. I když počty viditelných meteorů se mohou přiblížit k jednomu za minutu, tak se jich předpovídá mnohem méně, než v několika předešlých letech.

Štítky: Leonidy, Meteorický roj

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Rojení Perseid nad Královou Studňou

Jaká fantastická noc 11./12. srpna 2016! Neboť byla předpozena vysoká aktivita Perseid způsobená gravitačním vlivem Jupiteru na proud částic komety Swift-Tuttle - mateřských tělísek roje Perseid - hledal jsem nějaké opravdu vhodné místo. A našel jsem jej v poměrně mladém Parku tmavej oblohy Veľká Fatra u hotelu Králova Studňa, který je pro své zařízení parádním stanovištěm k výletům za zážitky pod místním tmavým nebem. A Perseidy stály fakt za to! Ze 104 meteorů bylo 94 z nich na snímku zachyceno za pouhou jedinou noc, v průběhu 5 hodin. Nejjasnější meteor měl odhadem -8 magnitudu a na zlomek sekundy ozářil krajinu. Toto zcela předčilo má očekávání a dokonce i zážitek z minulého roku v Kolonickém sedle. Použit Canon 6D IR Baader modif., Samyang 24 mm, Sigma 15 mm, Vixen Polarie. Další info na mém webu.