Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. leden 2004

Kámen Adirondack na Marsu

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, NASA

Je to nějaká velká pyramida na Marsu? Ve skutečnosti má kámen na obrázku nazvaný Adirondack nepravidelný tvar, má velikost poloviny fotbalového míče a vznikl přirozenou cestou. Ale i tak ho poměrně velký a nezaprášený povrch učinil prvním cílem robotizovaného vozítka Spirit, které se nyní pohybuje na Marsu. Samotný Spirit má velikost golfového vozíku a nyní se pokusí stanovit složení a historii kamene přiložením svého důmyslného mechanického ramene. Rameno Spiritu je dálkově programováno ze Země a má schopnost se ohýbat, brousit a fotografovat kámen až do maličkých podrobností. Dvojče Spiritu, rover Oportunity má přistát na opačné straně Marsu nadcházející víkend.

Štítky: Mars, Adirondack, Rock

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež