Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. leden 2004

Columbia Memorial Station

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, NASA

Poté, co rover Spirit opustil svoje hnízdo, tak se 16. sol své návštěvy Marsu otočil, aby zachytil tento nádherný pohled na Columbia Memorial Station a na dno kráteru Gusev. Ostrý snímek se dívá na severovýchod. Více jak 2 metry širokou platformu landeru v popředí obklopují vyfouknuté vzduchové polštáře a výjezdová rampa, kterou rover použil při dokončení své cesty na marťanský povrch. V pozadí se nachází pravděpodobné budoucí zastávky a cíle Spiritu, nejprve k hřebenu nalevo sousedícím s impaktním kráterem o průměru asi 200 metrů a konečně ke kopcům, které jsou vidět vpravo na horizontu. Kráter je asi 250 metrů daleko, zatímco kopce jsou ve vzdálenosti asi 3 kilometry. Vědecké přístroje Spiritu hledají důkazy po prastarém vodním prostředí a už začaly odesílat údaje o složení povrchu v blízkosti landeru, které naznačují přítomnost vulkanických materiálů s železem.

Štítky: Mars, Spirit rover, Columbia memorial station

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež