Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2004

NGC 1569: Starburst v malé galaxii

Uznání: ESA, NASA, P. Anders (Göttingen Univ.) et al.

Často se zdá, že všechnu slávu seženou velké spirální galaxie, když stavějí na odiv své jasné, mladé modré hvězdokupy v nádherných, symetrických, spirálních ramenech. Ale malé, nepravidelné galaxie také vytvářejí hvězdy. Například jak je vidět zde na obrázku, tak trpasličí galaxie NGC 1569 zjevně prochází poryvem hvězdotvorné aktivity, která započala před více jak 25 milióny let. Výsledné turbulentní prostředí je živeno výbuchy supernov, jelikož kosmické detonace rozesévají materiál a vyvolávají další vznikání hvězd. Nalevo od středu tohoto skvostného snímku z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope jsou vidět dvě hmotné hvězdokupy, mladší protějšky kulových hvězdokup v naší vlastní spirální galaxii Mléčné dráze. Obrázek NGC 1569 zabírá asi 1500 světelných let. Tato poměrně blízká galaxie s překotně vznikajícími hvězdami ve vzdálenosti asi jen 7 miliónů světelných let astronomům nabízí skvělou příležitost studovat hvězdné populace v rychle se vyvíjejících galaxiích. NGC 1569 se nachází v souhvězdí s dlouhým krkem, v souhvězdí Žirafy (Camelopardalis).

Štítky: Star-formation, Trpasličí galaxie, Galaxy evolution, Ngc 1569

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Setkání planet

Blízké setkání planety Jupiter a Venuše ze dne 27.8.2016.