Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2004

NGC 1569: Starburst v malé galaxii

Uznání: ESA, NASA, P. Anders (Göttingen Univ.) et al.

Často se zdá, že všechnu slávu seženou velké spirální galaxie, když stavějí na odiv své jasné, mladé modré hvězdokupy v nádherných, symetrických, spirálních ramenech. Ale malé, nepravidelné galaxie také vytvářejí hvězdy. Například jak je vidět zde na obrázku, tak trpasličí galaxie NGC 1569 zjevně prochází poryvem hvězdotvorné aktivity, která započala před více jak 25 milióny let. Výsledné turbulentní prostředí je živeno výbuchy supernov, jelikož kosmické detonace rozesévají materiál a vyvolávají další vznikání hvězd. Nalevo od středu tohoto skvostného snímku z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope jsou vidět dvě hmotné hvězdokupy, mladší protějšky kulových hvězdokup v naší vlastní spirální galaxii Mléčné dráze. Obrázek NGC 1569 zabírá asi 1500 světelných let. Tato poměrně blízká galaxie s překotně vznikajícími hvězdami ve vzdálenosti asi jen 7 miliónů světelných let astronomům nabízí skvělou příležitost studovat hvězdné populace v rychle se vyvíjejících galaxiích. NGC 1569 se nachází v souhvězdí s dlouhým krkem, v souhvězdí Žirafy (Camelopardalis).

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Trpasličí galaxie, Galaxy evolution, Ngc 1569

16. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 13. 4. do 19. 4. 2015. Měsíc směřuje k novu. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. Přichystán je start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Začínají večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice.

Jupiter se třemi měsíci