Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2004

NGC 1569: Starburst v malé galaxii

Uznání: ESA, NASA, P. Anders (Göttingen Univ.) et al.

Často se zdá, že všechnu slávu seženou velké spirální galaxie, když stavějí na odiv své jasné, mladé modré hvězdokupy v nádherných, symetrických, spirálních ramenech. Ale malé, nepravidelné galaxie také vytvářejí hvězdy. Například jak je vidět zde na obrázku, tak trpasličí galaxie NGC 1569 zjevně prochází poryvem hvězdotvorné aktivity, která započala před více jak 25 milióny let. Výsledné turbulentní prostředí je živeno výbuchy supernov, jelikož kosmické detonace rozesévají materiál a vyvolávají další vznikání hvězd. Nalevo od středu tohoto skvostného snímku z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope jsou vidět dvě hmotné hvězdokupy, mladší protějšky kulových hvězdokup v naší vlastní spirální galaxii Mléčné dráze. Obrázek NGC 1569 zabírá asi 1500 světelných let. Tato poměrně blízká galaxie s překotně vznikajícími hvězdami ve vzdálenosti asi jen 7 miliónů světelných let astronomům nabízí skvělou příležitost studovat hvězdné populace v rychle se vyvíjejících galaxiích. NGC 1569 se nachází v souhvězdí s dlouhým krkem, v souhvězdí Žirafy (Camelopardalis).

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Trpasličí galaxie, Galaxy evolution, Ngc 1569

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io