Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2004

Zvětšený Mars

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, USGS, NASA

Tento ostrý, barevný snímek z blízka na první pohled silně připomíná oblázky rozhozené po písečné pláži. Obrázek je ale jedním z prvních mikroskopických snímků z jiné planety, zachycený roverem Opportunity na jeho desátem solu na marťanském povrchu na Meridiani Planum. Tento kousek půdy měří asi 3 centimetry (1,2 palce). Vystínovaný snímek získaný kombinací snímků půdy s a bez oranžově zbarveného prachové krytu mikroskopického zobrazovače zhruba ukazuje to, co by mohlo být vidět očima. Badatelé, kteří pátrají po důkazech vody v minulosti na Marsu, poznamenávají, že tak výrazně kruhovité zrno vlevo dole by mohly vytvořit jak vulkanické, tak i vodní akreční procesy. Další zkoumání ovšem ukazuje, že půda poblíž landeru obsahuje olivín, na železo bohatý minerál, který je běžný ve vulkanických horninách, zatímco v půdě poblíž nedalekých skalnatých výběžků byl nalezen také železonosný minerál hematit. Na planetě Zemi hematit často vzniká ve spojení s tekutou vodou.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Povrch, Soil, Meridiani planum, Opportunity rover, Microscope

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io