Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2004

Zvětšený Mars

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, USGS, NASA

Tento ostrý, barevný snímek z blízka na první pohled silně připomíná oblázky rozhozené po písečné pláži. Obrázek je ale jedním z prvních mikroskopických snímků z jiné planety, zachycený roverem Opportunity na jeho desátem solu na marťanském povrchu na Meridiani Planum. Tento kousek půdy měří asi 3 centimetry (1,2 palce). Vystínovaný snímek získaný kombinací snímků půdy s a bez oranžově zbarveného prachové krytu mikroskopického zobrazovače zhruba ukazuje to, co by mohlo být vidět očima. Badatelé, kteří pátrají po důkazech vody v minulosti na Marsu, poznamenávají, že tak výrazně kruhovité zrno vlevo dole by mohly vytvořit jak vulkanické, tak i vodní akreční procesy. Další zkoumání ovšem ukazuje, že půda poblíž landeru obsahuje olivín, na železo bohatý minerál, který je běžný ve vulkanických horninách, zatímco v půdě poblíž nedalekých skalnatých výběžků byl nalezen také železonosný minerál hematit. Na planetě Zemi hematit často vzniká ve spojení s tekutou vodou.

Štítky: Mars, Povrch, Soil, Meridiani planum, Opportunity rover, Microscope

29. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 18. 7. do 24. 7. 2016. Měsíc bude kolem úplňku. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Pokračuje solidní večerní viditelnost Marsu a Saturnu. Na denní obloze se střetly Venuše a Merkur (ten bude navíc ve východní elongaci). Nad ránem je ideální viditelnost planet Neptun a Uran. Na Slunci jsou opět velké skvrny. ISS by se měla dočkat dvou zásobovacích lodí.

Sluneční cesty nad dalekohledem