Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2004

Zvětšený Mars

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, USGS, NASA

Tento ostrý, barevný snímek z blízka na první pohled silně připomíná oblázky rozhozené po písečné pláži. Obrázek je ale jedním z prvních mikroskopických snímků z jiné planety, zachycený roverem Opportunity na jeho desátem solu na marťanském povrchu na Meridiani Planum. Tento kousek půdy měří asi 3 centimetry (1,2 palce). Vystínovaný snímek získaný kombinací snímků půdy s a bez oranžově zbarveného prachové krytu mikroskopického zobrazovače zhruba ukazuje to, co by mohlo být vidět očima. Badatelé, kteří pátrají po důkazech vody v minulosti na Marsu, poznamenávají, že tak výrazně kruhovité zrno vlevo dole by mohly vytvořit jak vulkanické, tak i vodní akreční procesy. Další zkoumání ovšem ukazuje, že půda poblíž landeru obsahuje olivín, na železo bohatý minerál, který je běžný ve vulkanických horninách, zatímco v půdě poblíž nedalekých skalnatých výběžků byl nalezen také železonosný minerál hematit. Na planetě Zemi hematit často vzniká ve spojení s tekutou vodou.

Štítky: Mars, Povrch, Soil, Meridiani planum, Opportunity rover, Microscope

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce