Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2004

Zvětšený Mars

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, USGS, NASA

Tento ostrý, barevný snímek z blízka na první pohled silně připomíná oblázky rozhozené po písečné pláži. Obrázek je ale jedním z prvních mikroskopických snímků z jiné planety, zachycený roverem Opportunity na jeho desátem solu na marťanském povrchu na Meridiani Planum. Tento kousek půdy měří asi 3 centimetry (1,2 palce). Vystínovaný snímek získaný kombinací snímků půdy s a bez oranžově zbarveného prachové krytu mikroskopického zobrazovače zhruba ukazuje to, co by mohlo být vidět očima. Badatelé, kteří pátrají po důkazech vody v minulosti na Marsu, poznamenávají, že tak výrazně kruhovité zrno vlevo dole by mohly vytvořit jak vulkanické, tak i vodní akreční procesy. Další zkoumání ovšem ukazuje, že půda poblíž landeru obsahuje olivín, na železo bohatý minerál, který je běžný ve vulkanických horninách, zatímco v půdě poblíž nedalekých skalnatých výběžků byl nalezen také železonosný minerál hematit. Na planetě Zemi hematit často vzniká ve spojení s tekutou vodou.

Štítky: Mars, Povrch, Soil, Meridiani planum, Opportunity rover, Microscope

13. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 3. do 29. 3. 2015. Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihovýchodě. Saturn je vidět nejlépe ráno. K ISS má odstartovat další posádka,dva členové na roční misi.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném