Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2004

McNeilova mlhovina

Uznání snímku: Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, AURA, NSF

V západní Kentucky byla 23. ledna jasná, chladná noc, když amatérský astronom Jay McNeil zkoušel svůj nedávno pořízený třípalcový (75 mm) refraktor zobrazováním oblasti kolem dobře známého objektu, reflekční mlhoviny M78 v Orionu. Několik dnů poté si při zpracování snímků z této oblasti povšiml výrazné, ale zcela neznámé mlžinky! Jeho úžasný objev je s mírnou pomocí jeho přátel znám jako nově viditelná reflekční mlhovina kolem nově zrozené hvězdy - jako McNeilova mlhovina. McNeilova mlhovina je zde zobrazena ve středu tohoto podrobného snímku, i se svojí osvětlující mladou hvězdou nahoře, ale na snímcích této oblasti před zářím 2003 není vůbec vidět. Nepředvídané vynoření McNeilovy mlhoviny je vzácnou událostí a astronomové nedočkavě sledují její vývoj, ale Orion bude brzy na obloze příliš blízko ke Slunci, což na několik měsíců přeruší další pozorování. Samotný komplex mlhoviny v Orionu je asi 1500 světelných let daleko. Obraz nahoře zabírá v této vzdálenosti méně jak 10 světelných let.

Štítky: Star-formation, Reflekční mlhovina, Young star, Star birth

21. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 23. 5. do 29. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je vidět Jupiter. Téměř celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce potěšilo pěknou velkou skvrnou. Chystá se start družic Galileo i dalšího Falconu 9.

Marcová polárna žiara nad Ivalom