Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2004

McNeilova mlhovina

Uznání snímku: Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, AURA, NSF

V západní Kentucky byla 23. ledna jasná, chladná noc, když amatérský astronom Jay McNeil zkoušel svůj nedávno pořízený třípalcový (75 mm) refraktor zobrazováním oblasti kolem dobře známého objektu, reflekční mlhoviny M78 v Orionu. Několik dnů poté si při zpracování snímků z této oblasti povšiml výrazné, ale zcela neznámé mlžinky! Jeho úžasný objev je s mírnou pomocí jeho přátel znám jako nově viditelná reflekční mlhovina kolem nově zrozené hvězdy - jako McNeilova mlhovina. McNeilova mlhovina je zde zobrazena ve středu tohoto podrobného snímku, i se svojí osvětlující mladou hvězdou nahoře, ale na snímcích této oblasti před zářím 2003 není vůbec vidět. Nepředvídané vynoření McNeilovy mlhoviny je vzácnou událostí a astronomové nedočkavě sledují její vývoj, ale Orion bude brzy na obloze příliš blízko ke Slunci, což na několik měsíců přeruší další pozorování. Samotný komplex mlhoviny v Orionu je asi 1500 světelných let daleko. Obraz nahoře zabírá v této vzdálenosti méně jak 10 světelných let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Reflekční mlhovina, Young star, Star birth

27. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 29. 6. do 5. 7. 2015. Měsíc bude v úplňku. Večer proběhne velmi blízké setkání jasných planet Venuše a Jupiteru. Saturn je vidět nejlépe v první polovině krátké noci. Aktivita Slunce se krátce zvýšila a vrací se k nízkým hodnotám. Občas se dají spatřit jasná noční svítící oblaka. Poprvé selhala nosná raketa Falcon 9 v1.1 a Dragon tak nedoletěl k ISS

Přelet ISS přes Slunce

Hradec Králové,  27. dubna 2015,  přesná  poloha  pozorovatele 15°50'42.99" východní  délky a 50°11'34.78" severní šířky. Nebývá zvykem uvádět v těchto medailoncích přesnou polohu pozorování. Nyní jsme však udělali výjimku. Neboť právě na tomto místě bylo možno

Venuša s Jupiterom nad Prahou

Konjunkcia Venuše s Jupiterom nad Prahou.