Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2004

McNeilova mlhovina

Uznání snímku: Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, AURA, NSF

V západní Kentucky byla 23. ledna jasná, chladná noc, když amatérský astronom Jay McNeil zkoušel svůj nedávno pořízený třípalcový (75 mm) refraktor zobrazováním oblasti kolem dobře známého objektu, reflekční mlhoviny M78 v Orionu. Několik dnů poté si při zpracování snímků z této oblasti povšiml výrazné, ale zcela neznámé mlžinky! Jeho úžasný objev je s mírnou pomocí jeho přátel znám jako nově viditelná reflekční mlhovina kolem nově zrozené hvězdy - jako McNeilova mlhovina. McNeilova mlhovina je zde zobrazena ve středu tohoto podrobného snímku, i se svojí osvětlující mladou hvězdou nahoře, ale na snímcích této oblasti před zářím 2003 není vůbec vidět. Nepředvídané vynoření McNeilovy mlhoviny je vzácnou událostí a astronomové nedočkavě sledují její vývoj, ale Orion bude brzy na obloze příliš blízko ke Slunci, což na několik měsíců přeruší další pozorování. Samotný komplex mlhoviny v Orionu je asi 1500 světelných let daleko. Obraz nahoře zabírá v této vzdálenosti méně jak 10 světelných let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Reflekční mlhovina, Young star, Star birth

35. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Pluto