Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2004

Tajemstí v gama záření

Uznání: N. Gehrels, D. Macomb, D. Bertsch, D. Thompson, R. Hartman (GSFC), EGRET, NASA

Gama paprsky jsou nejenergetičtější formou světla, obsahují miliónkrát, ba i více energie než fotony viditelného světla. Kdyby jste mohli vidět gama paprsky, tak by dobře známá obloha hvězd byla nahrazena jedněmi z nejbizardnějších objektů známých moderní astrofyzice - a některé by byly i neznámé. Když v letech 1990 přístroj EGRET z družice Compton Gamma-ray Observatory prohlížel oblohu, tak katalogizoval 271 nebeských zdrojů vysokoenergetických gama paprsků. Badatelé některé určili jako exotické černé díry, neutronové hvězdy a vzdálené planoucí galaxie. Ale 170 katalogizovaných zdrojů zobrazených na mapě nahoře není stále určeno. Hodně zdrojů na této mapě gama záhad asi patří do již známých tříd gama zářičů a jsou jednoduše zakryté, nebo příliš slabé, než aby je bylo možné jednoznačně určit. Astronomy ovšem upoutala pozornost k pásu zdrojů vinoucích se rovinou galaxie, která se zde promítá do středu mapy a které možná představují velkou neznámou třídu galaktických gama zářičů. Neidentifikované zdroje asi zůstanou v každém případě záhadou až do plánovaného vypuštění citlivějšího kosmického velkoplošného gama dalekohledu Gamma-ray Large Area Space Telescope v roce 2007.

Štítky: Gama záření, Neidentifikované zdroje, All sky