Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2004

NGC 6946 zepředu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Z našeho pozorovacího místa v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Velká krásná spirální galaxie se nachází pouze 10 miliónů světelných let daleko za závojem hvězd v popředí a daleko od souhvězdí Kefeus (Cepheus). Při pohledu od jasného jádra ven podél rozvolněných, fragmentovaných spirálních ramen vykazují barvy galaxie výraznou změnu od žlutavého světla starých hvězd v centru galaxie k mladým modrým hvězdokupám a červenavým hvězdotvorným oblastem. NGC 6946 je také jasná v infračerveném světle, je bohatá na plyn a prach a vykazuje vysoký počet zrozených a zanikajících hvězd. Během 20. století bylo v NGC 6946 objeveno přinejmenším šest supernov, smrtelných explozí hmotných hvězd. Na tomto ostrém kompozitním barevném digitálním snímku je hned ve středu jádra této nádherné galaxie vidět malá příčná struktura.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, Ngc6946, Face-on

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io