Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2004

NGC 6946 zepředu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Z našeho pozorovacího místa v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Velká krásná spirální galaxie se nachází pouze 10 miliónů světelných let daleko za závojem hvězd v popředí a daleko od souhvězdí Kefeus (Cepheus). Při pohledu od jasného jádra ven podél rozvolněných, fragmentovaných spirálních ramen vykazují barvy galaxie výraznou změnu od žlutavého světla starých hvězd v centru galaxie k mladým modrým hvězdokupám a červenavým hvězdotvorným oblastem. NGC 6946 je také jasná v infračerveném světle, je bohatá na plyn a prach a vykazuje vysoký počet zrozených a zanikajících hvězd. Během 20. století bylo v NGC 6946 objeveno přinejmenším šest supernov, smrtelných explozí hmotných hvězd. Na tomto ostrém kompozitním barevném digitálním snímku je hned ve středu jádra této nádherné galaxie vidět malá příčná struktura.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, Ngc6946, Face-on

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82