Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2004

NGC 6946 zepředu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Z našeho pozorovacího místa v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Velká krásná spirální galaxie se nachází pouze 10 miliónů světelných let daleko za závojem hvězd v popředí a daleko od souhvězdí Kefeus (Cepheus). Při pohledu od jasného jádra ven podél rozvolněných, fragmentovaných spirálních ramen vykazují barvy galaxie výraznou změnu od žlutavého světla starých hvězd v centru galaxie k mladým modrým hvězdokupám a červenavým hvězdotvorným oblastem. NGC 6946 je také jasná v infračerveném světle, je bohatá na plyn a prach a vykazuje vysoký počet zrozených a zanikajících hvězd. Během 20. století bylo v NGC 6946 objeveno přinejmenším šest supernov, smrtelných explozí hmotných hvězd. Na tomto ostrém kompozitním barevném digitálním snímku je hned ve středu jádra této nádherné galaxie vidět malá příčná struktura.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc6946, Face-on

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež