Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2004

NGC 6946 zepředu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Z našeho pozorovacího místa v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Velká krásná spirální galaxie se nachází pouze 10 miliónů světelných let daleko za závojem hvězd v popředí a daleko od souhvězdí Kefeus (Cepheus). Při pohledu od jasného jádra ven podél rozvolněných, fragmentovaných spirálních ramen vykazují barvy galaxie výraznou změnu od žlutavého světla starých hvězd v centru galaxie k mladým modrým hvězdokupám a červenavým hvězdotvorným oblastem. NGC 6946 je také jasná v infračerveném světle, je bohatá na plyn a prach a vykazuje vysoký počet zrozených a zanikajících hvězd. Během 20. století bylo v NGC 6946 objeveno přinejmenším šest supernov, smrtelných explozí hmotných hvězd. Na tomto ostrém kompozitním barevném digitálním snímku je hned ve středu jádra této nádherné galaxie vidět malá příčná struktura.

Štítky: Face-on, Spirální galaxie, Ngc6946

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.