Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2004

NGC 6946 zepředu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Z našeho pozorovacího místa v Mléčné dráze vidíme NGC 6946 zepředu. Velká krásná spirální galaxie se nachází pouze 10 miliónů světelných let daleko za závojem hvězd v popředí a daleko od souhvězdí Kefeus (Cepheus). Při pohledu od jasného jádra ven podél rozvolněných, fragmentovaných spirálních ramen vykazují barvy galaxie výraznou změnu od žlutavého světla starých hvězd v centru galaxie k mladým modrým hvězdokupám a červenavým hvězdotvorným oblastem. NGC 6946 je také jasná v infračerveném světle, je bohatá na plyn a prach a vykazuje vysoký počet zrozených a zanikajících hvězd. Během 20. století bylo v NGC 6946 objeveno přinejmenším šest supernov, smrtelných explozí hmotných hvězd. Na tomto ostrém kompozitním barevném digitálním snímku je hned ve středu jádra této nádherné galaxie vidět malá příčná struktura.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, Ngc6946, Face-on

35. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Pluto

Je sychravý 18. únor roku 1930. Na Lowellově observatoři asistent Clyde Tombaugh prohlíží v blinkkomparátoru snímky pořízené 23. a 29. ledna téhož roku. Snímky jsou opravdu velké. Skleněné fotografické desky mají rozměry 35 x 42,5 cm a zachycují obraz oblohy vytvořený čočkovým „Clarkovým“

Copak je to před Měsícem?

Při předvádění dalekohledu za dva litry z Lídlu kamarádům si jeden všiml, že cosi letí před měsícem a následovalo rychlé foto.