Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. duben 2004

Cesta do středu Galaxie

Uznnání: MSX, IPAC, NASA

V klasické vědecké fikci Julese Vernea Cesta do nitra Země potkává profesor Hardwigg se svými společníky mnoho podivných a vzrušujících překvapení. Jaké překvapení se nachází ve středu naší Galaxie? Astronomové ví o některých bizardních objektech, které tam existují, jako jsou rozsáhlá mračna kosmického prachu, jasné hvězdokupy, vířící prstence plynu a dokonce superhmotná černá díra. Většina Galaktického středu je ve viditelném světle chráněna před naším pohledem prachem a plynem, ale lze jej zkoumat pomocí jiných forem elektromagnetického záření. Tento oblíbený širokoúhlý snímek oblasti Galaktického středu v infračerveném světle byl vytvořen z údajů z družice MSX (Midcourse Space Experiment). Snímek mapuje tři střední infračevená pásma, která jsou jinak lidským očím neviditelná, do modré, zelené a červené barvy a odhaluje tepelnou emisi prachových mračen poblíž galaktického středu zahřátých světlem hvězd. Galaktická rovina probíhá středem tohoto snímku, zatímco samotný Galaktický střed je skvrna ve středu obrázku. Zorné pole tohoto ořezaného snímku je asi 1.5 krát 2.5 stupňů.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený, Jules verne

22. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 30. 5. do 5. 6. 2016. Měsíc bude na konci týdne v novu. Večer je vidět Jupiter. Celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce je poměrně klidné. Modul BEAM je konečně nafouknut. Falcon 9 počtvrté přistál.

Marcová polárna žiara nad Ivalom