Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2004

Bakterie D rad: kandidáti na kosmonauty

Uznání: Michael Daly (Uniformed Services University of the Health Sciences), DOE

Tyto bakterie by mohly přežít na jiné planetě. Deinococcus radiodurans (D. rad) přežívají v pozemských laboratořích extrémní úrovně radiace, extremní teploty, dehydrataci i expozice vůči genotoxickým chemikáliím. Mají také úžasnou schopnost opravit svoji vlastní DNA, obvykle do 48 hodin. O tyto baktérie, které jsou známé jako extremofily, jako je například D. rad, se zajímá NASA, zčásti proto, že by se mohly přizpůsobit tak, aby pomohly lidským kosmonautům přežít na jiných světech. Nedávná mapa DNA baktéií D. rad by mohla biologům umožnit rozšířit jejich možnosti jak přežít pomocí schopnosti vytvářet léky, čistou vodu a kyslík. Už byly použité genetickým inženýrstvím, aby pomohly vyčistit úniky toxické rtuti. Vědci objevili baktérie D. rad, jako jednu z nejstarších přežívajících forem života, náhodou v letech 1950, když je při výzkumu technik uchování potravin nedokázali snadno zničit. Na snímku nahoře v misce tiše roste Deinococcus radiodurans.

Štítky: Bacteria, D. rad