Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2004

Zubenelgenubi a přátelé

Uznání a copyright: Francois du Toit

Vpravo nahoře, nedaleko od okraje zatmělého Měsíce je na tomto teleskopickém pohledu pořízeném z Port Elizabeth v Jižní Africe středně jasná hvězda Zubenelgenubi. Zubenelgenubi je druhá nejjasnější hvězda v souhvězdí Vah (Libra), vyslovit její jméno (zkuste zú-BEN-aldží-ŇÚ-bí ...) je legrace, a také je pěkné ji uvidět na noční obloze, jelikož má slabou doprovodnou hvězdu, která je zde vidět daleko napravo. Astronom Francois du Toit hlásí, že při úplné fázi zatmění Měsíce v noci 4. května viděl obě hvězdy neozbrojeným okem. Obě hvězdy oběhnou společné těžiště jednou za zhruba 200 000 let a obě jsou teplejší a větší, než Slunce. Obě hvězdy jsou asi 77 světelných let daleko a navzájem je dělí 730 světelných hodin, což je asi 140 násobek průměrné vzdálenosti Pluta od Slunce. Zubenelgenubi se považovala za jižní dráp blízkého arachnologicky správného souhvězdí Štíra (Scorpius). A která hvězda je severním drápem? Samozřejmě že Zubeneschamali.

Štítky: Binary star, Lunární zatmění, Zubenelgenubi, Alpha2 librae

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.