Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2004

Molekulární mrak Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam se poděly všechny hvězdy? To, co se považovalo za díru v obloze nyní astronomové znají jako tmavé molekulární mračno. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu zde prakticky absorbuje všechno viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Tajúplné tmavé okolí napomáhá učinit vnitřek molekulárních mračen jedním z nejchladnějších a nejvíce izolovaných míst ve vesmíru. Na snímku nahoře je jedna z nejpozoruhodnějších z těchto tmavých absorpčních mlhovin, mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68. To, že ve středu nejsou vidět žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko, asi 500 světelných let daleko a má půl světelného roku. Není sice známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 přesně vznikají, ale ví se, že mračna samotná jsou pravděpodobnými místy pro vznik nových hvězd. V infračerveném světle je možný průhled mračnem.

Štítky: Molekulární mračno, Absorpční mlhovina, Barnard 68