Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2005

Melas, Candor a Ophir: Údolí Marinerů

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Údolí Marinerů, velký kaňon na Marsu, který poprvé zachytila kosmická sonda the Mariner 9 je soustavou enormních propadlin neboli chasm, které podél marťanského rovníku dosahují skoro 4000 kilometrů. Při pohledu přes centrální oblasti kaňonu na sever leží v popředí tohoto nádherného perspektivního pohledu tmavá Melas Chasma. Za ní je Candor Chasma a na obzoru jsou příkré stěny Ophir Chasma. Zlomy, propadlý povrch a sesuvy půdy jsou vidět jako součást složité geologické historie těchto dramatických útvarů, spolu s vrstvenými depozity, které lze také v soustavě kaňonů najít. Obrázek pořízený v roce 2004 prezentuje údaje z vysokorozlišující stereokamery HRSC (High Resolution Stereo Camera) na palubě kosmické sondy ESA Mars Express. Melas, Candor a Ophir jsou široké asi 200 kilometerů a jsou 5 až 7 kilometrů hluboké.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Valles Marineris, Chasma, Melas, Candor, Ophir

5. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 1. 2. do 7. 2. 2016. Měsíc před novem bude viditelný ranní obloze. Jupiter můžeme pozorovat v pozdním večeru a druhé polovině noci. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší je viditelnost planety Saturn. Mars je v maximální výšce. Kometa Catalina je poblíž severního nebeského pólu. Aktivita Slunce je nízká. Minulý týden patřil geostacionárním družicím, tento týden bychom se mohli dočkat vypuštění několika navigačních satelitů.

Venuše 2015