Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2005

Melas, Candor a Ophir: Údolí Marinerů

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Údolí Marinerů, velký kaňon na Marsu, který poprvé zachytila kosmická sonda the Mariner 9 je soustavou enormních propadlin neboli chasm, které podél marťanského rovníku dosahují skoro 4000 kilometrů. Při pohledu přes centrální oblasti kaňonu na sever leží v popředí tohoto nádherného perspektivního pohledu tmavá Melas Chasma. Za ní je Candor Chasma a na obzoru jsou příkré stěny Ophir Chasma. Zlomy, propadlý povrch a sesuvy půdy jsou vidět jako součást složité geologické historie těchto dramatických útvarů, spolu s vrstvenými depozity, které lze také v soustavě kaňonů najít. Obrázek pořízený v roce 2004 prezentuje údaje z vysokorozlišující stereokamery HRSC (High Resolution Stereo Camera) na palubě kosmické sondy ESA Mars Express. Melas, Candor a Ophir jsou široké asi 200 kilometerů a jsou 5 až 7 kilometrů hluboké.

Štítky: Mars, Valles Marineris, Chasma, Melas, Candor, Ophir

21. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 23. 5. do 29. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je vidět Jupiter. Téměř celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce potěšilo pěknou velkou skvrnou. Chystá se start družic Galileo i dalšího Falconu 9.

Marcová polárna žiara nad Ivalom