Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2005

Melas, Candor a Ophir: Údolí Marinerů

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Údolí Marinerů, velký kaňon na Marsu, který poprvé zachytila kosmická sonda the Mariner 9 je soustavou enormních propadlin neboli chasm, které podél marťanského rovníku dosahují skoro 4000 kilometrů. Při pohledu přes centrální oblasti kaňonu na sever leží v popředí tohoto nádherného perspektivního pohledu tmavá Melas Chasma. Za ní je Candor Chasma a na obzoru jsou příkré stěny Ophir Chasma. Zlomy, propadlý povrch a sesuvy půdy jsou vidět jako součást složité geologické historie těchto dramatických útvarů, spolu s vrstvenými depozity, které lze také v soustavě kaňonů najít. Obrázek pořízený v roce 2004 prezentuje údaje z vysokorozlišující stereokamery HRSC (High Resolution Stereo Camera) na palubě kosmické sondy ESA Mars Express. Melas, Candor a Ophir jsou široké asi 200 kilometerů a jsou 5 až 7 kilometrů hluboké.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Valles Marineris, Chasma, Melas, Candor, Ophir

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto