Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2005

Melas, Candor a Ophir: Údolí Marinerů

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Údolí Marinerů, velký kaňon na Marsu, který poprvé zachytila kosmická sonda the Mariner 9 je soustavou enormních propadlin neboli chasm, které podél marťanského rovníku dosahují skoro 4000 kilometrů. Při pohledu přes centrální oblasti kaňonu na sever leží v popředí tohoto nádherného perspektivního pohledu tmavá Melas Chasma. Za ní je Candor Chasma a na obzoru jsou příkré stěny Ophir Chasma. Zlomy, propadlý povrch a sesuvy půdy jsou vidět jako součást složité geologické historie těchto dramatických útvarů, spolu s vrstvenými depozity, které lze také v soustavě kaňonů najít. Obrázek pořízený v roce 2004 prezentuje údaje z vysokorozlišující stereokamery HRSC (High Resolution Stereo Camera) na palubě kosmické sondy ESA Mars Express. Melas, Candor a Ophir jsou široké asi 200 kilometerů a jsou 5 až 7 kilometrů hluboké.

Štítky: Mars, Valles Marineris, Chasma, Melas, Candor, Ophir

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Venuše a Jupiter najednou

Výřez zorného pole 17mm okuláru Plössl v dalekohledu Newton 114/900. Fotografováno na travnaté ploše u Mc Donalds, Loket, Vysočina při návratu z Plzně. Venuše dole, Jupiter vpravo nahoře.