Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2005

Swift se dívá na Tempel 1

Uznání: UVOT Team, Swift, NASA

Kometa Tempel 1 je cílem srážky s impaktorem z kosmické sondy NASA Deep Impact 4. července kolem 1:52am EDT (7:52 SELČ, viz další časové zóny). Kamery na impaktoru i na prolétající kosmické sondě budou celou událost snímkovat zblízka a očekává se, že na povrchu kometárního jádra vznikne kráter. Samozřejmě, že i dalekohledy na oběžné dráze a na povrchu Země budou také pozorovat a to i včetně přístrojů na družici Swift, která normálně slouží k zaznamenávání záblesků gama záření ve vzdáleném vesmíru. Tento snímek komety Tempel 1 pořídil ultrafialový dalekohled Swiftu 29. června. Jelikož je snímek pointován na kometu, tak se hvězdy v pozadí jeví jako krátké čárky. Chcete být přitom? Na webu Deep Impact lze nalézt informace o médiích, která budou o události referovat, včetně možností jak kometu pozorovat i malým dalekohledem. Aktualizované snímky budou také k dosažení z observotaře Kitt Peak.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Kometa, Tempel 1, Deep impact

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io