Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2005

NGC 4565: Galaxie zboku

Uznání a copyright: Robert Gendler

Skvostná spirální galaxie NGC 4565 je z planety Země vidět z boku. Jasná galaxie NGC 4565, pro svůj úzký profil též známá jako Jehlová galaxie, je zastávkou mnoha jarních toulek dalekohledem severní oblohou, jelikož leží v slabém, ale dobře obsazeném souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Tento ostrý barevný snímek ukazuje vydutí centrálního jádra galaxie, kterému dominuje světlo z populace starších, žlutavých hvězd. Jádro protínají temné zakrývající prachové pásy, které protkávají tenkou galaktickou rovinu NGC 4565. NGC 4565 je velkým vesmírným ostrovem, který se podobá naší vlastní Mléčné dráze, je jen asi 30 miliónů světelných let daleko, ale má průměr přes 100 000 světelných let. Někteří považují NGC 4565 za výrazný nebeský objekt, který Messier opomenul.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 4565, Edge on

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.