Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2005

NGC 4565: Galaxie zboku

Uznání a copyright: Robert Gendler

Skvostná spirální galaxie NGC 4565 je z planety Země vidět z boku. Jasná galaxie NGC 4565, pro svůj úzký profil též známá jako Jehlová galaxie, je zastávkou mnoha jarních toulek dalekohledem severní oblohou, jelikož leží v slabém, ale dobře obsazeném souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Tento ostrý barevný snímek ukazuje vydutí centrálního jádra galaxie, kterému dominuje světlo z populace starších, žlutavých hvězd. Jádro protínají temné zakrývající prachové pásy, které protkávají tenkou galaktickou rovinu NGC 4565. NGC 4565 je velkým vesmírným ostrovem, který se podobá naší vlastní Mléčné dráze, je jen asi 30 miliónů světelných let daleko, ale má průměr přes 100 000 světelných let. Někteří považují NGC 4565 za výrazný nebeský objekt, který Messier opomenul.

Štítky: Ngc 4565, Edge on, Spirální galaxie

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.