Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2005

NGC 4565: Galaxie zboku

Uznání a copyright: Robert Gendler

Skvostná spirální galaxie NGC 4565 je z planety Země vidět z boku. Jasná galaxie NGC 4565, pro svůj úzký profil též známá jako Jehlová galaxie, je zastávkou mnoha jarních toulek dalekohledem severní oblohou, jelikož leží v slabém, ale dobře obsazeném souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Tento ostrý barevný snímek ukazuje vydutí centrálního jádra galaxie, kterému dominuje světlo z populace starších, žlutavých hvězd. Jádro protínají temné zakrývající prachové pásy, které protkávají tenkou galaktickou rovinu NGC 4565. NGC 4565 je velkým vesmírným ostrovem, který se podobá naší vlastní Mléčné dráze, je jen asi 30 miliónů světelných let daleko, ale má průměr přes 100 000 světelných let. Někteří považují NGC 4565 za výrazný nebeský objekt, který Messier opomenul.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 4565, Edge on

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce