Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2005

NGC 4565: Galaxie zboku

Uznání a copyright: Robert Gendler

Skvostná spirální galaxie NGC 4565 je z planety Země vidět z boku. Jasná galaxie NGC 4565, pro svůj úzký profil též známá jako Jehlová galaxie, je zastávkou mnoha jarních toulek dalekohledem severní oblohou, jelikož leží v slabém, ale dobře obsazeném souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Tento ostrý barevný snímek ukazuje vydutí centrálního jádra galaxie, kterému dominuje světlo z populace starších, žlutavých hvězd. Jádro protínají temné zakrývající prachové pásy, které protkávají tenkou galaktickou rovinu NGC 4565. NGC 4565 je velkým vesmírným ostrovem, který se podobá naší vlastní Mléčné dráze, je jen asi 30 miliónů světelných let daleko, ale má průměr přes 100 000 světelných let. Někteří považují NGC 4565 za výrazný nebeský objekt, který Messier opomenul.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 4565, Edge on

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Marcová polárna žiara nad Ivalom