Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2005

2003 UB 313: Desátá planeta?

Uznání ilustrace a objevu: M. Brown (Caltech), C. Trujillo (Gemini), D. Rabinowitz (Yale), NSF, NASA

Byla objevena desátá planeta? O nově objeveném objektu označeném jako 2003 UB313, který se nachází v dvojnásobné vzdálenosti jak Pluto, se očekává, že je přinejmenší tak velký, jako Pluto a podle současných měření nejspíše větší. Nevýraznost 2003 UB313 a vysoce skloněná dráha (44 stupňů) jej chránily od dřívějšího objevení. Hodně astronomů spekuluje, že v Kuiperově pásu ve velkých vzdálenostech sluneční soustavy existuje množství dalších ledových objektů větších jak Pluto. Pokud je to pravda a pokud jsou některé blíže jak 2003 UB313, tak může být předčasné nazývat 2003 UB313 desátou planetou. Umělecká kresba nahoře ilustruje, jak by objekt 2003 UB313 mohl vypadat. Neobvykle jasná hvězda vpravo je Slunce. Hodně lidí na světě nedočkavě očekává rozhodnutí Mezinárodní astronomické unie, zda bude 2003 UB313 označen za planetu nebo zda dostane jméno bez indexu dole.

Štítky: Planeta, Pluto, Kuiper belt