Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2005

Přibližování k asteroidu Itokawa

Uznání a copyright: ISIS, JAXA

Z čeho jsou asteroidy? Pro zodpovězení této otázky vypustila japonská kosmická agentura JAXA sondu Hayabusa, jejímž úkolem je setkání s asteroidem Itokawa. Malá automatická kosmická loď Hayabusa minulý týden k asteroidu Itokawa opravdu dorazila a usadila se ve vzdálenosti asi 20 kilometrů. Dlouhodobým cílem je sice zjistit, kolik je na povrchu asteroidu ledu, hornin a stopových prvků, ale krátkodobým cílem je určení hmotnosti asteroidu měřením přítažlivosti driftující sondy Hayabusa. V příštích několika měsících bude Hayabusa snímkovat a mapovat asteroid Itokawa, který obíhá kolem Slunce. Postupná sekvence snímků nahoře byla pořízena při závěrečném přibližování a ukazuje protáhlý tvar asteroidu. V listopadu se plánuje vypuštění robota velikosti šálku kávy zvaného MINERVA a předpokládá se, že bude poskakovat kolem asteroidu a bude pořizovat snímky. Hayabusa bude také v listopadu do asteroid Itokawa vystřelovat malé pelety a odštěpky zachytí do návratové kapsle. V prosinci Hayabusa zapálí svoje rakety směrem k Zemi a návratová kapsle dopadne na Zemi v červnu 2007.

Štítky: Approach, Comet Itakawa, Hayabusa, Animated gif

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce