Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2005

Přibližování k asteroidu Itokawa

Uznání a copyright: ISIS, JAXA

Z čeho jsou asteroidy? Pro zodpovězení této otázky vypustila japonská kosmická agentura JAXA sondu Hayabusa, jejímž úkolem je setkání s asteroidem Itokawa. Malá automatická kosmická loď Hayabusa minulý týden k asteroidu Itokawa opravdu dorazila a usadila se ve vzdálenosti asi 20 kilometrů. Dlouhodobým cílem je sice zjistit, kolik je na povrchu asteroidu ledu, hornin a stopových prvků, ale krátkodobým cílem je určení hmotnosti asteroidu měřením přítažlivosti driftující sondy Hayabusa. V příštích několika měsících bude Hayabusa snímkovat a mapovat asteroid Itokawa, který obíhá kolem Slunce. Postupná sekvence snímků nahoře byla pořízena při závěrečném přibližování a ukazuje protáhlý tvar asteroidu. V listopadu se plánuje vypuštění robota velikosti šálku kávy zvaného MINERVA a předpokládá se, že bude poskakovat kolem asteroidu a bude pořizovat snímky. Hayabusa bude také v listopadu do asteroid Itokawa vystřelovat malé pelety a odštěpky zachytí do návratové kapsle. V prosinci Hayabusa zapálí svoje rakety směrem k Zemi a návratová kapsle dopadne na Zemi v červnu 2007.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Approach, Comet Itakawa, Hayabusa, Animated gif

31. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 27. 7. do 2. 8. 2015. Měsíc bude v úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost planet Venuše a Jupiteru. Saturn je vidět nejlépe od soumraku nad jihozápadem. Aktivita Slunce je velmi nízká.

Hlava Štíra (M4, Antares, Rho Ophiuchi, IC4592)