Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2005

Přibližování k asteroidu Itokawa

Uznání a copyright: ISIS, JAXA

Z čeho jsou asteroidy? Pro zodpovězení této otázky vypustila japonská kosmická agentura JAXA sondu Hayabusa, jejímž úkolem je setkání s asteroidem Itokawa. Malá automatická kosmická loď Hayabusa minulý týden k asteroidu Itokawa opravdu dorazila a usadila se ve vzdálenosti asi 20 kilometrů. Dlouhodobým cílem je sice zjistit, kolik je na povrchu asteroidu ledu, hornin a stopových prvků, ale krátkodobým cílem je určení hmotnosti asteroidu měřením přítažlivosti driftující sondy Hayabusa. V příštích několika měsících bude Hayabusa snímkovat a mapovat asteroid Itokawa, který obíhá kolem Slunce. Postupná sekvence snímků nahoře byla pořízena při závěrečném přibližování a ukazuje protáhlý tvar asteroidu. V listopadu se plánuje vypuštění robota velikosti šálku kávy zvaného MINERVA a předpokládá se, že bude poskakovat kolem asteroidu a bude pořizovat snímky. Hayabusa bude také v listopadu do asteroid Itokawa vystřelovat malé pelety a odštěpky zachytí do návratové kapsle. V prosinci Hayabusa zapálí svoje rakety směrem k Zemi a návratová kapsle dopadne na Zemi v červnu 2007.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Approach, Comet Itakawa, Hayabusa, Animated gif

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Kometa C/2013 US10 (Catalina) - animace