Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2006

Kolo štěstí

Uznání: Chandra, GALEX, Hubble, Spitzer - Composite: NASA/JPL/Caltech/P.Appleton et al.

Srážka dvou galaxií náhodou vytvořila překvapivě rozpoznatelný tvar kosmických měřítek - galaxii Kolo od vozu. Kolo od vozu je součástí skupiny galaxií vzdálené asi 400 miliónů světelných let v souhvězdí Sochaře (Sculptor). Dole a vlevo jsou vidět dvě menší galaxie z této skupiny. Okraj galaxie je nesmírně velký prstencovitý útvar o průměru přes 100 000 světelných let, který se skládá z hvězdotvorných oblastí zaplněných velice jasnými, hmotnými hvězdami. Při srážce galaxií jedna galaxie prochází druhou a jejich jednotlivé hvězdy přitom nepřichází do kontaktu. Tento prstencovitý tvar je výsledkem gravitační poruchy způsobené menší galaxií, která prošla tou větší, stlačila mezihvězdný plyn a prach a způsobila tak vlnu vznikání hvězd, která se pohybuje podobně jako kola vln na povrchu rybníku. Tento složený snímek galaxie Kolo od vozu ve falešných barvách pochází z vesmírných observatoří. Rentgenové údaje z observatoře Chandra jsou v nachové barvě, ultrafialový pohled z Galaxy Evolution Explorer je modrý, obrázek ve viditelném světle z Hubblova kosmického dalekohledu je zelený a infračervený snímek ze Spitzerova kosmického dalekohledu je červený.

Štítky: Star-formation, Galaxie, Srážka, Překotný vznik hvězd