Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2006

Messier 101

Uznání: NASA, ESA, CFHT, NOAO; Acknowledgement - K.Kuntz (GSFC), F.Bresolin (U.Hawaii), J.Trauger (JPL), J.Mould (NOAO), Y.-H.Chu (U. Illinois)

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jednou z posledních zaznamenaných ve slavném katalogu Charlese Messiera, ale určitě není v ničem na konci. Tato galaxie je obrovská, má asi 170 000 světelných let, skoro dojnásobek naší Mléčné dráhy. M101 byla také jednou z původních spirálních mlhovin, které byly pozorovány Leviathanem z Parsontownu, velkým dalekohledem 19. století lorda Rosse. Tato mozaika M101 se skládá z 51 expozic z Hubblova kosmického dalekohledu v 20. a 21. století a z pozemských dalekohledů a je označována za největší a nepodrobnější pohled na spirální galaxii, který byl kdy pomocí Hubbla pořízen. Ostrý obraz ukazuje úžasné podrobnosti, včetně hvězd a prachu v zepředu přivráceném disku, ale i galaxie pozadí, které jsou vidět přes samotnou M101. M101 je též známa jako galaxie Větrník a nachází se v hranicích severního souhvězdí Velká medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti asi 25 miliónů světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ngc 5457, Lord rosse

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Venuše a Jupiter najednou

Výřez zorného pole 17mm okuláru Plössl v dalekohledu Newton 114/900. Fotografováno na travnaté ploše u Mc Donalds, Loket, Vysočina při návratu z Plzně. Venuše dole, Jupiter vpravo nahoře.