Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2006

Messier 101

Uznání: NASA, ESA, CFHT, NOAO; Acknowledgement - K.Kuntz (GSFC), F.Bresolin (U.Hawaii), J.Trauger (JPL), J.Mould (NOAO), Y.-H.Chu (U. Illinois)

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jednou z posledních zaznamenaných ve slavném katalogu Charlese Messiera, ale určitě není v ničem na konci. Tato galaxie je obrovská, má asi 170 000 světelných let, skoro dojnásobek naší Mléčné dráhy. M101 byla také jednou z původních spirálních mlhovin, které byly pozorovány Leviathanem z Parsontownu, velkým dalekohledem 19. století lorda Rosse. Tato mozaika M101 se skládá z 51 expozic z Hubblova kosmického dalekohledu v 20. a 21. století a z pozemských dalekohledů a je označována za největší a nepodrobnější pohled na spirální galaxii, který byl kdy pomocí Hubbla pořízen. Ostrý obraz ukazuje úžasné podrobnosti, včetně hvězd a prachu v zepředu přivráceném disku, ale i galaxie pozadí, které jsou vidět přes samotnou M101. M101 je též známa jako galaxie Větrník a nachází se v hranicích severního souhvězdí Velká medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti asi 25 miliónů světelných let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ngc 5457, Lord rosse

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto