Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2006

Messier 101

Uznání: NASA, ESA, CFHT, NOAO; Acknowledgement - K.Kuntz (GSFC), F.Bresolin (U.Hawaii), J.Trauger (JPL), J.Mould (NOAO), Y.-H.Chu (U. Illinois)

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jednou z posledních zaznamenaných ve slavném katalogu Charlese Messiera, ale určitě není v ničem na konci. Tato galaxie je obrovská, má asi 170 000 světelných let, skoro dojnásobek naší Mléčné dráhy. M101 byla také jednou z původních spirálních mlhovin, které byly pozorovány Leviathanem z Parsontownu, velkým dalekohledem 19. století lorda Rosse. Tato mozaika M101 se skládá z 51 expozic z Hubblova kosmického dalekohledu v 20. a 21. století a z pozemských dalekohledů a je označována za největší a nepodrobnější pohled na spirální galaxii, který byl kdy pomocí Hubbla pořízen. Ostrý obraz ukazuje úžasné podrobnosti, včetně hvězd a prachu v zepředu přivráceném disku, ale i galaxie pozadí, které jsou vidět přes samotnou M101. M101 je též známa jako galaxie Větrník a nachází se v hranicích severního souhvězdí Velká medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti asi 25 miliónů světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ngc 5457, Lord rosse

14. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 30. 3. do 5. 4. 2015. První jarní úplněk přinese Velikonoce. Částečné zatmění Měsíce bude pro nás jen na internetu. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe ráno.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném