Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2006

Snění o hvězdokupě

Uznání a copyright: Jose Suro

Tato dvojitá otevřená, neboli galaktická hvězdokupa je vzdálená asi 7000 světelných let v souhvězdí Perseus, je viditelná i neozbrojeným okem a byla zanesena do katalogu již v roce 130 před Kristem řeckým astronomem Hipparchem. Obě hvězdokupy jsou nyní známé jako h a chi Persei (NGC 869/884), kupy samotné od sebe dělí několik set světelných let a obsahují hvězdy mnohem mladší a teplejší jak Slunce. Ale co kdyby tato slavná dvojitá hvězdokupa byla blíž, řekněme jen ve vzdálenosti 700 světelných let od naší sluneční soustavy a zaplňovala naši oblohu hvězdami? Takto si to představuje astrofotograf Jose Suro na tomto skoro snovém kompozitním obrázku páru kup za jasné, bezměsíční tmavé noční oblohy a vlahého večera u klidné vody, s popředím ozařovaným světlem hvězd. Podotýká, že i když se sluneční soustava nenachází v sousedství takových na hvězdy bohatých kup, tak tmavá noční obloha a teplé večery planetě Zemi mohou být i tak inspirativní.

Štítky: Hvězdokupa, Galaktická kupa, Double cluster, Ngc869, Ngc884, H and chi persei