Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2006

Barnardova smyčka kolem mlhoviny Koňská hlava

Uznání a copyright: Peter Erdman (Embry-Riddle U.)

Proč je kolem mlhoviny Koňská hlava bublina? Přestože září jako emisní mlhovina, tak původ bubliny, známé jako Barnardova smyčka, není v současnosti znám. Mezi různé hypotézy o původcích mlhoviny patří větry z jasných hvězd Orionu a z dávno zmizelých supernov. Barnardova smyčka je příliš slabá, aby byla vidět pouhým okem. Tuto mlhovinu objevil teprve v roce 1895 E. E. Barnard při dlouhotrvající filmové expozici. Aby vynikly podrobnosti, tak snímek nahoře byl zachycen v jediné specifické barvě vyzařované vodíkem. Nalevo od mlhoviny Koňská hlava je v horní části snímku vidět jako malý tmavý zářez fotogenická mlhovina Plamen.

Štítky: Sun halo, Utah, 22 degrees

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem