Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2006

Barnardova smyčka kolem mlhoviny Koňská hlava

Uznání a copyright: Peter Erdman (Embry-Riddle U.)

Proč je kolem mlhoviny Koňská hlava bublina? Přestože září jako emisní mlhovina, tak původ bubliny, známé jako Barnardova smyčka, není v současnosti znám. Mezi různé hypotézy o původcích mlhoviny patří větry z jasných hvězd Orionu a z dávno zmizelých supernov. Barnardova smyčka je příliš slabá, aby byla vidět pouhým okem. Tuto mlhovinu objevil teprve v roce 1895 E. E. Barnard při dlouhotrvající filmové expozici. Aby vynikly podrobnosti, tak snímek nahoře byl zachycen v jediné specifické barvě vyzařované vodíkem. Nalevo od mlhoviny Koňská hlava je v horní části snímku vidět jako malý tmavý zářez fotogenická mlhovina Plamen.

Štítky: Sun halo, Utah, 22 degrees

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež