Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2006

Barnardova smyčka kolem mlhoviny Koňská hlava

Uznání a copyright: Peter Erdman (Embry-Riddle U.)

Proč je kolem mlhoviny Koňská hlava bublina? Přestože září jako emisní mlhovina, tak původ bubliny, známé jako Barnardova smyčka, není v současnosti znám. Mezi různé hypotézy o původcích mlhoviny patří větry z jasných hvězd Orionu a z dávno zmizelých supernov. Barnardova smyčka je příliš slabá, aby byla vidět pouhým okem. Tuto mlhovinu objevil teprve v roce 1895 E. E. Barnard při dlouhotrvající filmové expozici. Aby vynikly podrobnosti, tak snímek nahoře byl zachycen v jediné specifické barvě vyzařované vodíkem. Nalevo od mlhoviny Koňská hlava je v horní části snímku vidět jako malý tmavý zářez fotogenická mlhovina Plamen.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Sun halo, Utah, 22 degrees

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io