Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2006

Barnardova smyčka kolem mlhoviny Koňská hlava

Uznání a copyright: Peter Erdman (Embry-Riddle U.)

Proč je kolem mlhoviny Koňská hlava bublina? Přestože září jako emisní mlhovina, tak původ bubliny, známé jako Barnardova smyčka, není v současnosti znám. Mezi různé hypotézy o původcích mlhoviny patří větry z jasných hvězd Orionu a z dávno zmizelých supernov. Barnardova smyčka je příliš slabá, aby byla vidět pouhým okem. Tuto mlhovinu objevil teprve v roce 1895 E. E. Barnard při dlouhotrvající filmové expozici. Aby vynikly podrobnosti, tak snímek nahoře byl zachycen v jediné specifické barvě vyzařované vodíkem. Nalevo od mlhoviny Koňská hlava je v horní části snímku vidět jako malý tmavý zářez fotogenická mlhovina Plamen.

Štítky: Sun halo, Utah, 22 degrees

14. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 30. 3. do 5. 4. 2015. První jarní úplněk přinese Velikonoce. Částečné zatmění Měsíce bude pro nás jen na internetu. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe ráno.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném